EUROPA: Volvo startet nylig produksjon av EX30 i Europa, men må gjøre flere grep for å bedre lønnsomheten.
Foto: VOLVO
Tøffe tider:
Volvo planlegger nedbemanning
Volvo gikk på en smell i første kvartal, med fall i leveranser og omsetning. Nå tar de grep.
Som så mange andre bilprodusenter opplever Volvo nordavind fra flere kanter. Tollbarrierer og endrete markedsforhold blant annet i Kina, gjør at de nå tar grep for å beskytte lønnsomheten.
I forbindelse med framleggelsen av kvartalsresultatet lanserer selskapet det de kaller en «akselerert kostnads- og kontantstrømsplan.»
Har du lest disse sakene fra Motor?
Ny sjef
– Bilindustrien befinner seg midt i en svært vanskelig periode med utfordringer vi ikke har sett maken til før. De siste ukene har jeg sammen med ledergruppen og andre kolleger jobbet med en plan for å gjøre selskapet sterkere og mer motstandsdyktig. Selv om strategien vår er tydelig, må vi bli bedre på å levere resultater, sier Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Cars, i en pressemelding.
Samuelsson ledet Volvo fra 2012 til 2022, og ble gjeninnsatt som sjef for én måned siden, etter at Jim Rowan brått fikk sparken.
Planen skal ha en verdi på 18 milliarder svenske kroner, tilsvarende 19,4 milliarder norske kroner. Hoveddelen av effektene fra denne planen skal bli realisert i 2026.
Volvo legger opp til at det skal brukes tre milliarder svenske kroner i tiltak knyttet til variable kostnader og fem milliarder i effektivisering av indirekte utgifter, hvor halvparten skal påvirke driftsresultat i 2026.
I tillegg kommer 10 milliarder svenske kroner for å redusere arbeidskapital og investeringskostnader i løpet av 2025 og 2026.
Nedbemanning
Reduksjonene i investeringer kommer på toppen av allerede planlagte lavere investeringer.
Som en del av handlingsplanen blir det bli nedbemanninger i selskapets virksomheter rundt om i verden, men nøyaktig hva dette kommer til å innebære, er ennå ikke klart.
Volvo Cars står fortsatt fast ved sin ambisjon om å bli et helelektrisk bilselskap. Dette begrunnes med at det er segmentet som vokser raskest, og at de ser på seg selv som en ledende aktør i elektrifiseringen.
20 prosent av leveransene i første kvartal var elbiler.
Volvo Cars solgte 172.219 biler i første kvartal, en nedgang på seks prosent sammenlignet med samme periode i 2024.
Omsetningen falt med 12 prosent til 82,9 milliarder svenske kroner, og driftsmarginen var på 2,3 prosent.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: