FOR LANGTURER: Volkswagen ID.7 Pro S kommer både som stasjonsvogn og fastback, og en rekkevidde som er i det øvre sjiktet.
Foto: VOLKSWAGEN
ID.7 Pro S:
Ny VW skal ha 70 mils rekkevidde
Volkswagen utvider ID.7-sortimentet med en modell som går skikkelig langt.
ID.7 Pro S tar batteriet som den kommende topputgaven med firehjulstrekk, ID.7 GTX, har, men beholder bakhjulsdrift, som dagens ID.7 Pro.
ID.7 Pro S har et batteri på 86 kWt, ni mer enn bilen som er på markedet i dag. Dette skjer ved hjelp av en ekstra batterimodul.
Importøren sier «den norske Pro S-modellen i fastback-utgave vil få en WLTP-rekkevidde på inntil 705 kilometer, mens stasjonsvogn-utgaven vil få en WLTP-rekkevidde på inntil 686 kilometer.»
Les også: Dette sier VW og Volvo om det store rekkeviddeavviket
– ID.7 i Pro-utgave har allerede god rekkevidde å vise til, og Pro S-modellene tilfører enda mer rekkevidde for de som kjører langt, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS, i en pressemelding.
Rekkeviddeangst hører forhistorien til, mener Kværn.
– Sammen med svært rask hurtiglading og forvarming av høyvoltbatteriet, kan man forflytte seg svært effektiv i Volkswagens ID.7-modeller.
ID.7 Pro S har en effekt på 286 hestekrefter, mens ID.7 GTX med trekk på alle fire hjul har 340 hestekrefter.
Ladefarten er maks 200 kilowatt, og det loves en 10 til 80 prosent-tid på 26 minutter.
Importøren sier «prisene kommer snart», og at både ID.7 Pro S og GTX er her til høsten.
ID.7 Pro fastback starter på 545.000 kroner, ID.7 Pro stasjonsvogn på 554.700 kroner.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: