DRØMMEBIL? ID.7 GTX stasjonsvogn vil være en topp familiebil for mange.

VW ID.7 stasjonsvogn:

Nå er den klar med firehjulsdrift

Toppmodellen av ID.7 har nærmere 60 mils rekkevidde og firehjulsdrift – men foreløpig ingen pris. 

Publisert

GTX-versjonen av ID.7 stasjonsvogn ligger nok tett opptil mange familiers bildrøm. Familiebilmarkedet vil gradvis dreie fra det klassiske SUV-konseptet, til stasjonsvogner – primært på grunn av gunstigere rekkevidde. 

Mer effekt

Her er VW tidlig ute. I øyeblikket er det bare tre stasjonsvogner på markedet: Opel Astra, Nio ET5 Touring og MG5. Stasjonsvognen av ID.7 med bakhjulsdrift er nylig lansert (les mer her), og nå kommer altså toppmodellen med firehjulsdrift og mer effekt.

LUFTIG: Førerplassen i ID.7 er både romslig og luftig, med et roligere design enn i SUV-ene ID.4/ID.5.

Rekkevidde

Med batteri på 86 kWt (netto) skal den kunne passere 60 mil på en god dag, selvsagt litt avhengig av utstyrsnivå. Den kan blant annet leveres med hengerfeste (1200 hengervekt). Uansett er dette rekkevidde helt i tetsjiktet blant familiebilene.

OPPGRADERT: Også GTX-versjonen av ID.3 har fått den samme dekoren i nedre del av støtfangeren.

Kjennere ser forskjell

340 hestekrefter og hurtiglading fra 10–80 prosent på under 30 minutter med 200 kW på sitt beste er andre solide tall. Kjennere vil også se at GTX skiller seg ut med noen stylingelementer i fronten.

– Dette er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS.

Til sommeren

Også den minste elbilen fra VW, ID.3, oppgraderes til GTX-nivå. Den får 286 hk og dreiemoment på 545 Nm – men fortsatt bakhjulsdrift. Prisene på de to GTX-versjonene kommer nærmere lansering.

  • Salgsstart av ID.7 GTX stasjonsvogn og ID.3 GTX er planlagt til sommeren, og de første bilene forventes til landet andre halvår.