
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
I tingretten vant den private selgeren bruktbilkonflikten. I lagmannsretten tapte han, slik at han må ut med anslagsvis en halv million kroner i advokatutgifter og erstatninger.
Dette er historien om hvor risikabelt det kan være å havne i en rettslig konflikt etter en bruktbilhandel:
Våren 2020 kjøpte en nå 22 år gammel mann fra Finnmark en syv år gammel hvit Audi A5 for 260.000 kroner av en privat bruktbilselger i Tromsø.
Like etter kjøpet oppdaget kjøperen at bilen brukte svært mye olje. Senere fant han flere andre feil og mangler. Han reklamerte, men ble ikke enig med selgeren. Dermed gikk han til tingretten.
Der vant i realiteten selgeren av bilen.
Riktignok konkluderte tingretten med at selgeren må betale kjøperen 5000 kroner for at selgeren ikke ga riktige opplysninger om antallet hestekrefter, og for at han holdt tilbake opplysninger om at bilens motor er trimmet.
Motsatt dom
Men kjøperen vant ikke frem i kravet om å få heve kjøpet. Dermed måtte han betale selgerens saksomkostninger på 134.000 kroner. I tillegg måtte han dekke sine egne saksomkostninger på like mye, totalt 268.000 kroner.
Men bruktbilkjøperen anket, skiftet advokat og stilte langt mer forberedt i lagmannsretten. Der er dommen stikk motsatt:
Les flere saker om bruktbiler
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Bruktbilkjøperen får heve kjøpet, minus et mindre nyttefradrag på 30.000 kroner.
Det innebærer at han kan levere bilen tilbake og få tilbake kjøpesummen med fratrekk for 30.000 kroner.
I tillegg får han dekket sine utlegg og saksomkostninger av selgeren, totalt 317.000 kroner. På toppen må selgeren av bruktbilen dekke sine egne saksomkostninger, som bare i tingretten ble på 134.000 kroner.
– Skader motoren
Kjøperen av bruktbilen vant frem på tre punkter i Hålogaland lagmannsrett:
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
1) Han fikk ikke vite at bilen var blitt modifisert med trimming av motoren, slik at den fikk flere hestekrefter.
Mange liker biler med flere hester. Men modifiseringen medfører økt slitasje på bilen og skaper problemer med forsikringen av den. I dette tilfellet var modifiseringen heller ikke godkjent av Statens vegvesen, og ikke registrert i vognkortet.
2) Selgeren skrev i salgsannonsen at bilen selges «selvfølgelig med full servicehistorikk». Men det stemte ikke.
3) Bilen brukte dessuten mye olje fordi en ventil, EGR-ventilen, var koblet ut.
Slike ventiler skal oppfylle utslippskrav på fossile biler.
Lagmannsretten mener sistnevnte problem er det mest alvorlige, men påpeker at både utkoblingen av ventilen og modifiseringen fører til omfattende og irreversible skader på motoren.
– Klarere beviser

I denne bruktbilkonflikten var det stor forskjell på å tape i tingretten og vinne i lagmannsretten, og enda større forskjell på det motsatte for selgeren.
– Vi mener kjøperen burde vunnet også i tingretten. Men bevisbildet ble både tydeligere og klarere for lagmannsretten, sier kjøperens advokat, Hannah Rachel Cowan i advokatfirmaet Austin Lyngmyr.
Hun påpeker også at lagmannsretten bruker flere dommere, mens det normalt bare er én tingrettsdommer som avgjør i sivile saker.
- Noen bruktbilkjøpere, blant andre denne mannen i saken under her, opplever å vinne i tingretten, men deretter tape både i lagmannsretten og i Høyesterett:
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner