BRUKTBILKONFLIKT: Den private selgeren solgte denne bilen for 260.000 kroner.

Risikabelt å havne i retten:

Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen

I tingretten vant den private selgeren bruktbilkonflikten. I lagmannsretten tapte han, slik at han må ut med anslagsvis en halv million kroner i advokatutgifter og erstatninger.

Publisert Sist oppdatert

Dette er historien om hvor risikabelt det kan være å havne i en rettslig konflikt etter en bruktbilhandel:

Våren 2020 kjøpte en nå 22 år gammel mann fra Finnmark en syv år gammel hvit Audi A5 for 260.000 kroner av en privat bruktbilselger i Tromsø.

Like etter kjøpet oppdaget kjøperen at bilen brukte svært mye olje. Senere fant han flere andre feil og mangler. Han reklamerte, men ble ikke enig med selgeren. Dermed gikk han til tingretten.

Der vant i realiteten selgeren av bilen.

Riktignok konkluderte tingretten med at selgeren må betale kjøperen 5000 kroner for at selgeren ikke ga riktige opplysninger om antallet hestekrefter, og for at han holdt tilbake opplysninger om at bilens motor er trimmet.

Motsatt dom

Men kjøperen vant ikke frem i kravet om å få heve kjøpet. Dermed måtte han betale selgerens saksomkostninger på 134.000 kroner. I tillegg måtte han dekke sine egne saksomkostninger på like mye, totalt 268.000 kroner.

Da Motor i fjor høst omtalte dommen, fokuserte vi på hvor risikabelt det kan være for en bruktbilkjøper å gå til rettssak.

Men bruktbilkjøperen anket, skiftet advokat og stilte langt mer forberedt i lagmannsretten. Der er dommen stikk motsatt:

Bruktbilkjøperen får heve kjøpet, minus et mindre nyttefradrag på 30.000 kroner.

Det innebærer at han kan levere bilen tilbake og få tilbake kjøpesummen med fratrekk for 30.000 kroner.

I tillegg får han dekket sine utlegg og saksomkostninger av selgeren, totalt 317.000 kroner. På toppen må selgeren av bruktbilen dekke sine egne saksomkostninger, som bare i tingretten ble på 134.000 kroner.

– Skader motoren

Kjøperen av bruktbilen vant frem på tre punkter i Hålogaland lagmannsrett:

1) Han fikk ikke vite at bilen var blitt modifisert med trimming av motoren, slik at den fikk flere hestekrefter.

Mange liker biler med flere hester. Men modifiseringen medfører økt slitasje på bilen og skaper problemer med forsikringen av den. I dette tilfellet var modifiseringen heller ikke godkjent av Statens vegvesen, og ikke registrert i vognkortet.

2) Selgeren skrev i salgsannonsen at bilen selges «selvfølgelig med full servicehistorikk». Men det stemte ikke.

3) Bilen brukte dessuten mye olje fordi en ventil, EGR-ventilen, var koblet ut.

Slike ventiler skal oppfylle utslippskrav på fossile biler.

Lagmannsretten mener sistnevnte problem er det mest alvorlige, men påpeker at både utkoblingen av ventilen og modifiseringen fører til omfattende og irreversible skader på motoren.

– Klarere beviser

ADVOKAT: Hannah Rachel Cowan.

I denne bruktbilkonflikten var det stor forskjell på å tape i tingretten og vinne i lagmannsretten, og enda større forskjell på det motsatte for selgeren.

– Vi mener kjøperen burde vunnet også i tingretten. Men bevisbildet ble både tydeligere og klarere for lagmannsretten, sier kjøperens advokat, Hannah Rachel Cowan i advokatfirmaet Austin Lyngmyr.

Hun påpeker også at lagmannsretten bruker flere dommere, mens det normalt bare er én tingrettsdommer som avgjør i sivile saker.

  • Noen bruktbilkjøpere, blant andre denne mannen i saken under her, opplever å vinne i tingretten, men deretter tape både i lagmannsretten og i Høyesterett: