KI-GENERERT: Dette er en ren illustrasjon og ikke laget for å se troverdig ut. Potensialet er mye høyere.
Illustrasjon: MOTOR/CRAIYON
Ny svindel:
Prøver å lure forsikringsselskaper med KI-bilder
Det internasjonale forsikringsselskapet Allianz har sett en tredobling i svindelforsøk med bilder fra kunstig intelligens i skademeldinger.
– Det er en del fantastisk teknologi der ute, hjelpemidler som gjør livene våre enklere på mange måter. Dessverre er det også en trist sannhet at svindlere bruker den samme teknologien til ulovligheter, sier Allianz' etterforskningsleder Matt Crabtree til Auto Express.
Selskapet har konstatert en økning på 300 prosent i bruk av kunstig intelligens ved forsøk på forsikringssvindel – i løpet av bare ett år.
Norske forsikringsselskaper har ikke sett en tilsvarende utvikling ennå, men er godt forberedt – les mer om det lengre nede.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Manipulerte bilskilt
Allinanz' observasjoner gjelder på tvers av alle forsikringsområder. Eksempelet som gis, er likevel fra en bilskademelding. Og det er enkelt å tenke seg at forsøket kunne vært mer utspekulert utført:
Via et underselskap i Liverpool kom det inn et bilde av en bil med skader på støtfangeren foran. Reparasjonen skulle koste rundt 1000 pund. Vedkommende ble avslørt på enkleste vis, da forsikringsselskapet fant originalbildet via et av personens innlegg på sosiale medier.
Litt mer utspekulert var de som dro til bilhopphuggere for å ta ekte bilder av biler prikk like deres egne.
Deretter manipulerte de i stedet registreringsskiltene.
Vet det skjer
Motor har spurt de norske forsikringsselskapene Storebrand, If, Gjensidige, Tryg og Fremtind om hva de har sett – og om hvordan de forbereder seg.
Særlig det siste – forberedelse – er et punkt samtlige fremhever.
– Det å lage bilder av egen bil som er skadet, vet vi foregår, sier Andreas Svane Jacobsen, leder for utredning hos Storebrand.
– Vi har ikke avslørt slike tilfeller hos oss ennå, og jeg er ikke kjent med om det har skjedd hos andre selskaper, heller. Men vi er klar over utfordringene vi nå står ovenfor, sier han.
Lite intelligens ...
– Vår oppgave er å ligge et steg foran, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If.
Han vil ikke fortelle om If har støtt på tilfeller av KI-generert svindel ennå, men understreker at selskapet følger nøye med, til en viss grad i samarbeid med øvrige aktører i bransjen.
– De som prøver seg, kan ofte være veldig fantasifulle. Et konkret eksempel er skadekrav der man har hentet bilde direkte fra nettet. Det er ikke kunstig intelligens, men lite intelligens. Når man nå bruker programmer som Midjourney eller Adobe photoshop, er dette blitt en del av den nye hverdagen. Men jeg vil si at naturlig intelligens trumfer kunstig intelligens mange ganger. Hvis man vet hva man skal se etter, har bildene fortsatt svakheter som gjør at man oppdager at de er laget på kunstig vis, sier Clementz.
Bruker det motsatt vei
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forteller at selskapet har kjøpt et system som kan bidra til å avdekke forfalskede og manipulerte bilder og dokumenter.
– Vi ser på AI-utviklingen som en mulighet for bedre deteksjon av forfalskninger, men også som en trussel. Vi ser allerede et stort antall forfalskede bilder og dokumenter og investerer i å være gode på deteksjon av det, sier Rysstad.
Pressesjef Ole Irgens i Tryg fremhever det samme:
– Teknologien kan også brukes – og blir brukt – av forsikringsbransjen for å oppdage forsøk på å svindle selskapene, sier han.
Samarbeid på tvers
– Ett eksempel på dette er pilotprosjektet som Tryg, sammen med Frende og Fremtind, gjennomførte i 2022, der selskapene delte anonymiserte data med hverandre for å bygge opp KI-modeller som lettere kan identifisere forsøk på svindel, sier Irgens.
Kommunikasjonssjef Anette Grønby Rein i nettopp Fremtind forteller at å overdrive skadekrav, eller melde en skade som ikke har skjedd, er blant gjengangerne.
– Vi kan ikke avsløre for mange detaljer, men det vi ser, er at mange bruker falsk dokumentasjon. Ofte avslører vi svindelforsøk fordi bildene er forfalsket eller lånt fra internett, opplyser hun.
Flere forbrukersaker på Motor.no: