LAV PRIS: Opel melder seg på billigbilkampen med en overraskende romslig bil.

Prøvekjørt: Opel Frontera

Priser seg folkelig og vil treffe de unge

Opel byr på mye bil for penga med Frontera. Med lav pris vil de treffe folk som trenger plass, men ikke skal så langt.

Publisert Sist oppdatert

Pluss

Pris, plass, ukomplisert

Minus

Krefter, rekkevidde, høyt forbruk

MALLORCA (Motor): Nå begynner de skikkelig folkelige elbilene å rulle inn. Og hvem er vel bedre til å bidra med dette enn Opel, et merke som i mange, mange år sto for usnobbete biler som siktet midt på treet og traff godt.

Opel har allerede flere el-modeller, som ikke er blant de dyreste, men likevel kan de fort kan framstå som noe dyre når man ser på spesifikasjoner og størrelse.

Med Frontera stemmer pris og størrelse bedre, faktisk blir den en av de aller billigste bilene på markedet når den snart er klar for det norske markedet.

Opel Frontera

  • Pris fra: 238.900 (Edition), GS blir 25.000 til 30.000 dyrere.
  • Batteri, motor, drivlinje: 44 kWt (netto) batteri, 113 hk, ettrinns automat, forhjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 305 km/18,2 kWt/100 km.
  • Ladefart: 100 kW. 10-80 prosent på cirka 30 min.
  • 0–100/toppfart: 12,1 sek/140 km/t.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 439/180/164
  • Dekk: 215/60-17
  • Vekt/taklast (kg): 1514/70 (240 når bilen står stille)
  • Bagasjevolum: 460/1600 liter.
  • Hengervekt/taklast (kg): 2100/550
  • Konkurrenter: Byd Dolphin, Honda e:Ny1, Mazda MX-30, MG4

Og det er ikke en bitteliten bil. Med 436 centimeter fra front til ende er det kompakt­bilstørrelse, og den noe høyreiste formen gir overraskende god plass innvendig.

Bilen er bygget på samme plattform som konsernkollega i Stellantis Citroën ë-C3, men den franske bilen er betydelig kortere, over 30 centimeter.

Kompaktbil

Der ë-C3 framstår som en tidsriktig småbil, er Frontera en bil som er i stand til å håndtere en familie. Bakseteplassen er overraskende god, og et bagasjerom som tar 460 liter er ganske imponerende. Volumet er for eksempel rundt 80 liter over en Volkswagen ID.3.

Opel har med andre ord klart å organisere den tilgjengelige plassen svært godt. Den noe høyreiste formen gir også en romslig følelse innvendig, og interiøret framstår som lyst og luftig.

Opel har de senere årene foretatt en grundig designmessig overhaling, med et ønske om å treffe litt yngre og hippere folk enn de man tradisjonelt har sett under en hatt bak rattet på en bil fra Rüsselsheim.

Unge familier

Under lanseringen av bilen på Mallorca var representantene fra merket helt tydelige på at målgruppen til Frontera var unge familier.

Med så lav innstegspris, 238.900 kroner, kan Frontera i mange tilfeller være et alternativ til en bruktbil, noe som særlig MG har hatt suksess med i Norge.

Men da må man være klar over at Frontera er enkel bil. I disse tider er 113 hestekrefter nærmest spektakulært lite. Dette er ikke en bil der man kan smette inn i luker i en rundkjøring eller foreta en kvikk forbikjøring. Null til hundre på 12,1 sekunder høres ut som noe fra forrige århundre.

Samtidig så er det på ingen måte en bil som prøver å være sporty. Her er det fornuft pakket inn et ganske snasent design.

Uproblematisk

Og for Opel-representantene var det veldig viktig å formidle at det skal være en enkel og uproblematisk bil. Noe Frontera også viste fram på veien. Den noe puslete effekten har lite å si i bykjøring, og da vi kom oss ut av Palmas køer og opp i åsene, klarte den seg på et totalt uspektakulært vis.

Alt føles lett og forutsigbart. At den sliter litt med å holde retningen under press i svinger, er totalt underordnet. Det er på ingen måte en bil som er ment som en sporty sak.

KOMPAKTBIL: Opel Frontera er i kompaktbillengde og deler plattform med Fiat Panda og Citroën ë-C3.
HØYREIST: Frontera har en SUV-form som gir god innvendig plass.
LED: Med ustyrsnivå GS får man LED-lykter.
INNSTEG: Frontera i Edition-utgave, den billigste. Stålfelgene hører til denne utstyrsvarianten, men kan bestilles med vinterhjul på GS.

Derimot så har den et veldig ålreit nivå av komfort. Det er forholdsvis stille i kupeen, særlig på motorvei var lydnivået imponerende lavt, med noe vindsus, men lite hjulstøy.

De nye Opel-setene er også behagelige. Mens selve den innvendige designen er enkel og ryddig. Opel sier de ønsker at betjeningen skal være lett å håndtere, og har for eksempel en egen knapp for å deaktivere fartsvarsleren som har blitt en nemesis i mange nye biler.

Men det er også vanlige elementer som blir borte i kampen om lav pris, som for eksempel adaptiv cruise kontroll.

Hengerfeste

Klimaanlegget har en egen knapperad, lydvolumet kan styres på rattet og skjermen har en grei logikk. Ingenting er overveldende, men det funker. I tillegg er det bra med lagringsrom i kupeen, så uorganiserte familier har mange steder å legge fra seg rusk og rask.

Bilen blir også levert med hengerfeste.

Ved lansering er det to utstyrsnivåer. Edition er den billigste, altså 238.900, her er det blant annet oppvarmet sete, ratt, frontrute og de nye setene fra Opel.

 Skal man ha navigasjon og skjerm, ikke bare bruke mobilen, må man legge til en pakke, hvor det også blant annet er ryggekamera, trolig til rundt 10.000 kroner ekstra.

I tillegg kan man gå for en pakke, også til rundt 10.000 kroner, som byr på flere farger og hvite stålfelger.

Lite batteri

GS-utgaven er bedre utstyr fra grunnen av, og det antas at den vil havne på 25.000 til 30.000 mer enn Edition. Den har blant annet sort tak, navigasjon, trådløs mobillader, ryggekamera, parkeringssensorer, blindsonevarsler, aluminiumsfelger og LED-lys.

ENKELT OG FUNKSJONELT: Interiøret bærer preg av at bilen er billig, men det er funksjonelt, og setene er gode å sitte i.
IKKE FRUNK: Frontera har ikke frunk, den beskjedne elmotoren tar all plass i motorrommet.
2. GENERASJON: Den nye Frontera arver navnet etter en modell som ble produsert mellom 1991 og 2003, og egentlig var en Isuzu.
GOD PLASS: Baksetet er overraskende romslig til å være i såpass kompakt bil.
FAMILIEPLASS: Bagasjerommet er større en det man vanligvis finner i en kompaktbil.

Det kommer neppe som noen overraskelse, når man tar en titt på prisen, at Frontera serverer en relativt begrenset rekkevidde. 305 kilometer er ikke all verden, så det er i stor grad en bil som er ment til småkjøring, ikke langtur.

Samtidig er batteriet forholdsvis lite, 44 kWt netto, så til tross for en moderat ladefart på 100 kilowatt, skal det ta 26 minutter å lade den fra 10 til 80 prosent. Noe som betyr at reisetiden ikke blir avskrekkende selv på langtur.

Kommer mer

Opel melder for øvrig at det i løpet av neste år vil komme en Frontera med 400 kilometers rekkevidde.

Frontera har blitt en ukomplisert elbil med en startpris som gjør at et nybilkjøp kan bli aktuelt for flere, ikke minst med den innvendige plassen Opel har klart å skvise inn.

Det er et kjøretøy for dem som ser på bil som et framkomstmiddel, som med Frontera i tillegg får en bil som ser rimelig fin ut. Det kan være en god blanding for Opel når det kommer til salgsvolum. 

Men om de unge har kommet til et stadium der de ønsker å assosieres med en Opel, gjenstår å se.

Frontera er ventet til Norge tidlig i 2025.

Flere saker med Opel: