NY MODELL: Opel-sjef Florian Huettl ved Grandland-modellen, som kommer til Norge mot slutten av året.

Faser ut fossilbilene: 

Opel mener fortsatt at framtiden er elektrisk

Dagens Opel-modeller blir de siste som leveres med noe annet enn elektrisk drivlinje.

Publisert

Administrerende direktør i Opel, Florian Huettl, sier til Automotive News at framtiden for deres personbiler er elektrisk. Og tar ikke rev i seilene når det gjelder den elektriske satsingen, slik mange andre bilprodusenter har gjort den siste tiden.

Les også:  Toyota kapper elbil­produksjonen med en tredel

– Vi mener at elbiler er bedre biler, av grunner vi alle kjenner: akselerasjonen, smidigheten, fraværet av støy, og muligheten til å kjøre uten å bruke fossilt brennstoff.

Huettl sier elektrisk mobilitet er den eneste mulige veien for en stor bilprodusent til å bli et karbonnøytralt selskap. 

Som er moderselskapet Stellantis' mål å være innen 2038. 

Hybrid = overgangsløsning

Med den nært forestående introduksjonen av Frontera og Grandland, vil helle rekka av personbiler fra Opel ha en versjon med elektrisk drivlinje.

I 2023 leverte Opel 670.000 nye biler på verdensbasis, av disse var 90.000 elbiler, noe som tilsvarer 13 prosent. Det var en vekst på 15 prosent sammenlignet med året før, og ifølge Huettl var økningen i stor grad drevet av elbilene.

Han sier også at hybrideløsninger er viktige i overgangen til helelektriske biler, men at slike drivlinjer er å betrakte som et steg på veien mot biler som ikke benytter seg av fossilt drivstoff.

- Hver eneste nye personbilmodell etter Frontera og Grandland vil kun tilbys som elbiler.