SKINNENDE DETALJER: Krom har historisk sett vært bilprodusentenes løsning for å gjøre bilene litt ekstra skinnende. Som er på en Chrysler 300F fra 1960.

Slutter for godt:

Stellantis sier nei til krom

Skal man ha krom på bilen, utsettes arbeiderne for en ekstremt giftig gass i produksjonsprosessen.

Publisert Sist oppdatert

Krom har i en årrekke blitt brukt for å piffe opp en bil. Den blanke og skinnende overflaten har gitt bilene en form for glamour, men nå vil ikke bilgiganten Stellantis ha noe med krom å gjøre lenger.

Stellantis-gruppen har en rekke merker under sin paraply, som Citroën, Opel, Peugeot, Fiat, Maserati og Alfa Romeo, og ikke minst de klassiske amerikanske merkene Dodge, Chrysler og Jeep. 

For det er vel særlig de amerikanske produsentene som er kjent for å ha en hang til krom når bilene skal jåles til.

Har du lest disse sakene fra Motor?

– Krom på en bil er bilprodusentenes svar på å bruke smykker til et antrekk, sier Leslie Kendall, hovedkurator ved Petersen Automotive Museum i Los Angeles, til CNN.

Aldri mer

Nå har Stellantis bestemt seg for å aldri mer bruke krom på sine biler. Planen har til og med fått sitt eget interne navn: «død over krom».

Årsaken er krombeleggingens mindre kjente, og mørke side. Heksavalent krom, eller «krom 6,» grunnstoffet som brukes i prosessen, er ifølge myndighetene i USA og Europa et aggressivt kreftfremkallende middel.

GLANS: Særlig amerikanske bilprodusenter har vært ivrige med krom. På denne 1989-modellen Jeep Grand Wagoneer er det krom-glans på en rekke av eksteriørdetaljene.

– Heksavalent krom er et kreftfremkallende stoff som er den nest mest potente giftige luftforurensningen som er identifisert. Det er 500 ganger mer giftig enn dieseleksos og har ingen kjent eksponeringsnivå som er sikkert, sier California Air Resources Board.

Det betyr dog ikke at kromen man finner på bilene er giftig, det er i produksjonsprosessen giftige gasser oppstår, og er dermed farlig for dem som arbeider med produksjonen av bilene.

Det finnes mindre giftige løsninger, men Ralph Gilles, designsjef i Stellantis, sier de ikke ser like bra ut. 

Gulaktig

– Problemet er at glansen ikke er like god. De har en mer gulaktig finish. Mens heksavalent er ekstremt bra, veldig strålende, veldig klar, og det er derfor folk har elsket det. De innser dog ikke hva de ser på. Vi må få dem til å slutte å elske det, sier han. 

KROMLØS: Jeep Wagoneer S slippes snart på markedet, og her vil det ikke være noe krom, ei heller som ekstrautstyr.

Gilles sier Stellantis i flere år har prøvd ut kromalternativer på spesialutgaver som, generelt sett, har gjort det enda bedre enn forventet blant forbrukerne. Han mener det er et godt tegn på at bilkjøpere er klare for noe annerledes.

Den kommende elektriske SUV-en, Jeep Wagoneer S, er en av de første Stellantis-modellene som kommer helt uten krom, eller muligheten for velge krom.

Det samme skal være tilfellet for alle nye modeller fra Stellantis.