MANGE MODELLER: Stellantis har 14 merker i stallen, noe som gir et stort antall ulike modeller, mange av dem basert på samme plattform.

Jakten er over:

Ny sjef i Stellantis

Bilselskapet Stellantis, som står bak 14 bilmerker, har vært på leting etter en ny administrerende direktør siden desember. Nå har de funnet en internt.

Publisert

Stellantis melder at selskapets styre enstemmig har valgt Antonio Filosa til ny administrerende direktør. 

Pressemeldingen sier det er etter en grundig søkeprosess blant interne og eksterne kandidater. Prosessen ble gjennomført av en spesialkomité oppnevnt av styret og ledet av styreleder John Elkann.

Ulike roller

Elkann har fungert som administrerende direktør siden desember, da Carlos Tavares gikk av etter interne konflikter.

NY SJEF: Antonio Filosa, ny administrerende direktør i Stellantis

Antonio Filosa har ledet Stellantis i Nord- og Sør-Amerika. 

Som administrerende direktør for Jeep skal Filosa ha vært med på å styrke merkets globale tilstedeværelse, blant annet i Europa.

Han tiltrådte så som driftsdirektør for Stellantis i USA i desember 2024, hvor han blant annet fikk redusert lagerbeholdningen hos forhandlerene, omorganisert ledergruppen, samt øke dialogen med forhandlere, fagforeninger og leverandører.

– Vi ønsker enstemmig Antonio velkommen som vår nye administrerende direktør. Hans dokumenterte suksess som leder gjennom mange år i selskapet taler for seg selv, og sammen med hans dype kunnskap om virksomheten vår og de komplekse utfordringene bransjen står overfor, gjør dette ham til et naturlig valg som Stellantis’ neste CEO, sier Stellantis’ visestyreleder Robert Peugeot.

Utfordringer

Stellantis-merkene

Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Stellantis består av et drøyt dusin merker etter en gigantfusjon i 2021 – med franske merker som Peugeot og Citroën fra det PSA Group som Tavares selv ledet, og de ni som tilhørte det franskamerikanske landhandleriet (blant annet Fiat, Alfa Romeo, Chrysler og Dodge) som kom fra Elkanns ledelse i Fiat-Chrysler.

De siste årene har Stellantis' merker hatt store utfordringer, særlig i USA.

I Norge er det Bertel O. Steen som har importen fra de merkene som forhandles her: Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo og Jeep. I tillegg har Formula Automobile ansvar for importen av luksusmerket Maserati.