Senere oppgradert til 156 hestekrefter og 403 kilometers rekkevidde.
Nå presenterer Opel en utgave som de sier er inspirert av merkets motorsport erfaringer og de siste fem årenes satsning på ADAC Opel Electric Rally Cup.
Opel Mokka GSE har 280 hestekrefter, og skal gjøre null til hundre på 5,9 sekunder med en toppfart på 200 kilometer i timen.
RALLY: Opel har brukt Mokka GSE i rally en stund, i kategorien eRally5.Foto: OPEL
Differensial
Dette gjør Mokka GSE til den raskeste elektriske Opelen.
Mokka GSE har et oppgradert understell, og ikke minst Torsen-differensial og dobbel hydraulisk demping foran. Dette skal være med å hindre understyring, da bilen har forhjulstrekk.
Dette lyder samtidig kjent.
Opel er en del av Stellantis-konsernet og for dem som følger litt med på hva som kommer av biler fra dette konglomeratet, er dette kjente saker. Først med Alfa Romeo Junior, som ble lansert tidligere i år, og Peugeot 208 GTi som skal være på plass mot slutten av året.
Annonse
Samme batteri
Det betyr en batteripakke som er lik standardutgaven av Mokka, på 54 kWt. Opel sier ikke noe om rekkevidden i pressemeldingen, bare at den er «praktisk». Ser man på Alfa Romeo Junior, som altså har samme drivlinje, så er den i det tilfellet 334 kilometer.
Som med Junior er Mokka GSE forholdsvis lett til å være en elbil, den veier noe under 1,6 tonn.
Mokka GSE får flere visuelle nyheter som skal få bilen til å skille seg ut. Modellen har 20-tommers lettmetallfelger med med Michelin Pilot Sport EV 225/40 R20. I tillegg er det gule GSE-bremsekaliperne. Og utvendig er det er det godt synlig at det er denne utgaven, med gule og svarte GSE-skrift foran og på sidene.
Den norske importøren sier prisen blir klar til høsten og at bilene vil være her «en stund etter det.»