FRYKTER FUKT: Den pensjonerte sivilingeniøren Steinar Berg fra Trondheim frykter at fukt kan være årsak til feil i bilens elektronikk.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Plutselig akselerasjon:
– Fukt er fiende nummer én
Steinar Berg fra Trondheim opplevde at bilen bare fortsatte bakover selv om han trykket inn bremsen. – Jeg frykter at fukt kan være årsak til elektronisk svikt i bilen, forteller den pensjonerte sivilingeniøren.
Det var en særdeles fuktig dag på Byåsen i Trondheim. Steinar Berg (71) har nettopp kjørt sin datter og barnebarn til legekontoret og skal parkere i garasjeanlegget under Meny på Sverresborg.
Han rygget sin Volvo XC40 forsiktig inn mot parkeringsplassen. Det var mye dugg på speilene så Berg tok det veldig rolig.
– Jeg slapp gassen for å sige forsiktig bakover. Da merket jeg at farten bare økte mer og mer. Jeg trykket inn bremsen, men ingenting skjedde. Farten økte, men ikke dramatisk raskt, hevder Berg som forteller at han ble veldig bekymret.
Rett før bakveggen stoppet bilen opp.
Ingen skader
Hverken bil eller fører ble skadet i hendelsen, men Berg ble veldig skeptisk til å kjøre videre med datter og barnebarn i bilen. Han tok kontakt med Nardo bil og fikk levert bilen til kontroll. Etter en ukes tid konkluderte verkstedet med at de ikke var noe feil på bilen.
Berg opplyser at han ikke bruker Volvo sin «OPD» - one pedal drive-funksjon.
– Jeg kjører med bilen i vanlig modus der den kryper forsiktig framover hvis jeg slipper opp bremsen, forklarer Berg.
Berg har fortsatt samme bil og har ikke hatt lignende opplevelser etter dette, men hendelsen har fått ham til å gruble mye over hva som kan ligge bak.
– Jeg er helt sikker på at jeg trykket inn bremsen. Det var heller ingen voldsom akselerasjon som ville vært tilfelle hvis jeg hadde trykket hardt på gassen i stedet for brems, forklarer han.
– Bilen bare fortsatte sin rolige fartsøkning bakover som om bremsen ikke hadde noen kraft, forteller Berg.
Steinar Berg er pensjonert sivilingeniør i fysikk fra NTH. Han har et langt yrkesliv bak seg i Kongsberg Maritim hvor han var ansvarlig for testing av elektronikk til bruk i skipsinstrumenter.
Dette er avansert elektronikk som må tåle fuktige miljøer og Berg er tydelig på at han mener fukt i bilelektronikk potensielt kan skape store problemer.
– I skipsindustrien bruker vi såkalt SIL-sertifiseringer som beskriver hvor sjeldent en uoppdaget elektronisk feil kan oppstå, der SIL 4 er høyeste nivå av sikkerhet. Jeg er usikker på om bilindustrien bruker samme standard, forteller Berg.
SIL (Safety Integrity Level): er et mål på påliteligheten til et sikkerhetssystem.
Det brukes i industrielle prosessanlegg for å vurdere og redusere risikoen forbundet med ulike installasjoner.
Høyere SIL-nivå indikerer et høyere krav til pålitelighet og sikkerhet.
SIL-vurderinger utføres for å bestemme hvilke tiltak som er nødvendige for å redusere risikoen til et akseptabelt nivå.
SIL-sertifisering og elektronikk:
SIL-sertifisering er spesielt relevant for elektroniske komponenter som brukes i sikkerhetskritiske applikasjoner.
Koblingsreléer er et eksempel på en elektronisk komponent som kan bli SIL-sertifisert.
Sertifiseringen bekrefter at komponenten er testet og oppfyller de nødvendige sikkerhetsstandardene for det spesifikke SIL-nivået.
Dette gir produsenter og brukere trygghet for at komponenten vil fungere som forventet i en sikkerhetsrelatert sammenheng.
Her får han støtte av Terje Moen og Gunnar Deinboll Jenssen ved Sintef som forteller at bilindustrien ikke har krav til sertifisering på hverken elektronikk eller programvare.
– Jeg tror feilen i min bil kan skyldes kondens, forteller Steinar Berg.
Det var særdeles fuktig vær den dagen det skjedde. Han hadde varmet opp bilen i garasjen før han kjørte ut og ventet ute nesten en time før han kjørte inn i parkeringsgarasjen.
– Da jeg kom inn i parkeringshuset var bilen full av kondens. Det var vanskelig å se noe i speilene, forteller Berg.
Selv om han ikke har hatt lignende hendelser med bremsen etter dette, har han flere ganger opplevd at kamerasystemet på bilen ikke fungerer.
– For oss som har jobbet med fin elektronikk er fukt fiende nummer én, forklarer Berg.
– Det skal nesten ingenting til før du kan få en overledning på et kretskort. Det må være absolutt tørt ellers er det stor fare for at feil kan skje, understreker den pensjonerte sivilingeniøren.
Krypstrøm
Simen Huse på Simco i Østfold er enig med Steinar Berg. Huse driver eget verksted som spesialiserer seg på bilelektronikk og har flere ganger vært sakkyndig vitne i rettssaker der bilens elektronikk og såkalte EDR-data står sentralt.
– Det er ingen tvil om at fukt skaper problemer i bilens systemer. Krypstrøm kan forstyrre signalgangen i CAN-bus-nettverket som styrer alle bilens funksjoner, forklarer Huse.
– Men det jeg kan si med stor grad av sikkerhet er at biler må være tette og elektronikken må sitte skjermet for fukt. Det må ikke komme vann inn på feil plass. Da har vi problemer, understreker Huse.
Annonse
FUKT: Simen Huse fra Simco inspiserer ledningsnettet på ulykkesbilen fra Sandvika.
Flere tilfeller
Motor har, etter dødsulykken i Sandvika, satt søkelys på problematikken rundt uønsket akselerasjon og bremsesvikt på nye biler. I den forbindelse har vi kommet over flere saker der sjåfører har hatt opplevelser som kan knyttes til fukt:
Kåre Lindemann opplevde at bilen gikk i svart etter en maskinvask. Dagen etter akselererte den rett i en stolpe i parkeringshuset på Sandvika storsenter. Lindemann selv hevder han ikke tok feil av gass og brems. Volvo hevder at gasspedalen var trykket inn 100 prosent.
Arne Haugland fra Stord hadde kjørt hjem fra Haugesund med en kamerat i bilen i noe han beskriver som et forferdelig vestlandsvær med mye regn og vind. Da han skulle slippe av kameraten utenfor huset skjøt bilen fart og krasjet i garasjen. Haugland føler seg helt sikker på at han ikke trykket på feil pedal.
Eivind Haug opplevde at hans Volvo XC 40 akselerte opp fra en hastighet på 50 kilometer i timen da han skulle krysse Karmøy brua. Haug som er en erfaren sjåfør brukte cruise control for å forsikre seg om at han ikke kjørte fortere enn fartsgrensen på femti over brua. Plutselig merker han og kona at bilen skyter fart. – Det var en skremmende opplevelse, men jeg er helt sikker på at jeg ikke trykket inn gassen, forteller Haug. Bilen hadde vært i vaskemaskin dagen før.
Brukeren SGW på XC40forum.com beskriver en hendelse der han opplevde en plutselig akselerasjon med bilen i en vaskemaskin.
Bilen skal ha hoppet tre til fem meter framover og skadet utstyret i vaskeautomaten. Han oppfordrer andre som opplever lignende tilfeller om å rapportere dem til trafikkmyndighetene.
Tilbakekalling i 2022
Volvo tilbakekalte 5388 XC40-biler i Norge for mistanke om feil.
Bilene ble tatt inn til verksted fordi man hadde mistanke om at kabler eller koblinger i området rundt gasspedalen kunne utsettes for korrosjon som følge av fukt.
Denne korrosjonen kunne i verste fall føre til plutselig akselerasjon eller nedbremsing. Tilbakekallingen har benevnelsen R10170 i Volvo sine systemer.
Volvo har tidligere uttalt at tilbakekallingsproblematikken ikke var relevant for ulykken i Sandvika.