SNART ET STYKKE NORGE? Kinesiske biler venter på sin virkelige gjennombrudd i Norge. BYD Sealion 7 kan være bilen som gjør forskjellen.

BYD Sealion 7 til under 500:

– BYD skal bli størst i Norge innen tre år

«Tesla-utfordrer» og «Tesla-killer» er to av bilbransjens mest forslitte uttrykk. Men nå … BYD Sealion 7 er nå i Norge med alle forutsetninger for å utfordre Norges desiderte bestselger.

Publisert

BYD-importør RSA slapp prisen på sin nye el-SUV tirsdag:

  • En Tesla Model Y med firehjulsdrift og WLTP-rekkevidde på 600 km koster nå 483.000 kroner, pluss vinterhjul.

  • BYD Sealion 7 med 4WD og WLTP-anslag på 502 km koster 469.000 kroner ut året, deretter 499.900 kroner, pluss levering og vinterhjul.

BYD Sealion 7

  • Pris: 499.900 kroner (versjon Excellence AWD)
  • Elmotor, 1-trinns automat. Batteri: 91,3 kWt brutto/82,5 kWt netto.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4830/1925/1620/2930 mm.
  • Bagasjeplass: 520 liter (1789 l nedfelt), pluss 58 l frunk.
  • Rekkevidde: Inntil 502 km.
  • Lading: 230 kW makseffekt, 10-80 prosent 24 min.
  • Vekt: 2440 kg.
  • 0–100 km/t: 4,5 sekunder. Toppfart: 215 km/t.
  • Dekkdimensjon: 245/50 R20.

Kinesiske BYD har utfordret Teslas posisjon som verdens største elbil-produsent, riktignok med en betydelig bredere portefølje.

BYD beveger seg mot posisjonen som verdens fjerde største bilprodusent, opp fra 49. plass for fem år siden, men er fortsatt ikke blant de 10 største i Norge.

Dette er modellen som skal gjøre noe med den posisjonen.

– Vi tror vi kan være de største i Norge i løpet av tre år, sier RSA-direktør Frank Dunvold, som setter 6000 solgte som eksternt salgsmål i 2025.

KOMMER OG TAR DEG: BYD har utfordret Tesla globalt, i Norge har Tesla fortsatt suverent overtak.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Flere kommer

Vi har bare hatt en kort prøvetur med bilen i Oslo; for lite til å gi noen utfyllende vurdering, men nok til å fastslå at den ligger kneppet over de seks modellene BYD tidligere har sendt på veien i Norge.

  • Model Ys romslighet og rekkevidde gir storselgeren et fortrinn, i hvert fall blant dem som kan like Teslas minimalisme.

  • Sealion 7 scorer høyere på akselerasjon, materialkvalitet og støy, og for stadig flere er Xi og Musk politiske kameler på omtrent samme størrelse.

Hvis «Made in China» fortsatt er en bremsekloss i Norge, er Sealion 7 kanskje det beste kortet hittil for å løsne på brekket. Bygd på samme plattform som Seal og Seal U, men forfinet med ny varmepumpe, bedre sikkerhetsløsninger og kraftigere motor (første BYD med over 23.000 rpm).

Det kommer forøvrig minst ytterligere én kompaktsegment-modell i BYDs Ocean-serie i 2025.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

Ladetid

Kjørekomforten i Sealion 7 er løftet ved at batteriet er integrert i bilens chassis, noe som bidrar til å gjøre bilen stivere. Samtidig er det spenst nok, med akselerasjon 0–100 km/t på i underkant av 4,5 sekunder overgår den det meste av firehjulsdrevne biler i denne prisklassen.

BYD som fabrikant er mer eller mindre sjølberget når det kommer til nøkkelkomponenter. Selskapet ble etablert som batteriprodusent for 30 år siden i år, nettopp i batteriteknologien ligger deres kanskje aller største konkurransefortrinn.

De lager sine egne batterier, såkalt blade-teknologi (kjemi av LFP, lithium-jernfosfat), som forøvrig nettopp Tesla kjøper fra BYD.

I denne bilen er det en batteripakke på 91,3 kWt (82,5 kWt netto), som skal kunne lades med makseffekt på 230 kW, og der hurtiglading i intervallet 10 til 80 prosent tar 24 minutter.

BYD har ikke oppgitt forbrukstall på bilen, men den nye varmepumpen skal i prinsippet bidra godt.

Gode seter

Støynivået er interessant, hjulpet av dobbelt glass og med et lydanlegg blant de bedre i klassen. Den har 15,3-tommers roterbar infotainmentskjerm, pluss en innholdsrik kjøreskjerm bak rattet.

Setene er gode. Excellent-versjonen, som er eneste utgave i Norge, kommer med nappaskinn. Setevarme er inkludert både foran og bak, forsetene har også ventilering. Mens forsetene har åtteveis elektrisk justering, kan baksetene (deling 40-60, og altså ikke skiluke) vinkles 20 grader.

Bilen kommer med 58 liter frunk og et bagasjerom på 520 liter, inkludert samme brønn som Tesla har i sin Y. Den har panorama glasstak, kan ha 75 kilo på taket og trekker inntil halvannet tonn. 

Hengerfeste er imidlertid ikke inkludert, som det er på Model Y.