
Prøvekjørt: Kia EV6
For mange familier vil dette være årets beste elbil
Kia har ofte kommunisert med hjernen vår. Nå utfordrer de oss også på følelser. Det er ingen grunn til å stritte imot.
MÁLAGA (Motor): Selv om Motor og andre i flere år har forsøkt å formidle at Kia faktisk lager ganske så elegante biler med solide egenskaper, så tar det lang tid før denne utviklingen rokker ved de inngrodde oppfatningene hos mer eller mindre bilinteresserte.
Pluss:
Design, kupéplass, frunk
Minus:
Bagasjevolum, ikke skyvbart baksete
Med Kia EV6 blir det annerledes. Ingen trenger å snakke fram denne. Bilen er så forfriskende og oppsiktsvekkende i seg selv, at den er umulig å overse.
Skal du henge med i en noenlunde fornuftig bilprat i kommende førjulsselskaper, så avsløres du umiddelbart om du ikke vet hva koreanerne bidrar med for tiden.
Deler teknologi
Blant Kia-folket snakkes det minst mulig om at de er en del av det store Hyundai-konsernet, og at EV6 deler det meste av teknologien med Ioniq 5.
Forståelig nok. De ønsker å framstå som et selvstendig merke med en unik identitet. Men mange som leser Motor, vil nok tenke at det tydelige slektskapet bør løftes fram for alt det er verdt. For Ioniq 5 satte jo poengrekord da vi testet den tidligere i år.
Skiller seg ut
Og innen vi får gjort en større test av EV6, som blant annet inkluderer pålitelige målinger av rekkevidde og ladekapasitet, kan vi slå fast følgende:
- EV6 har de fleste av de samme gode egenskapene vi registrerte i vår stortest av Ioniq 5.
- Den har likevel en egen identitet. Definitivt designmessig. Men også kjøreegenskapene og førermiljøet skiller seg ut.
- Så har den også en potensiell svakhet vi kommer tilbake til.

Vi kjørte tre ulike modeller under lanseringen i Málaga. To av dem er aktuelle i Norge: Exclusive med bakhjulsdrift, 228 hester og rekkevidde på 528 km. – og GT-line med firehjulsdrift, 325 hester og rekkevidde på 484 km.
Kjøremessig er det minimal forskjell på tørre sommerveier. Ved fullt gasspådrag er naturligvis den ene litt raskere, men under normal kjøring oppleves de like spreke. Og mer enn spreke nok.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
Godt polstret
Støykomforten er som alltid eksemplarisk på vanlig spansk asfalt. Da er det kun litt vindsus fra speilene som høres, og det er typisk når det ikke er andre støykilder.
På partier som kan minne om den grovere norske asfalten, øker hjulstøyen. Og dette er historisk et problem for Kia, selv om den store SUV-en Sorento er et godt unntak.
Derfor legger vi inn noen forbehold her. Men frekvensene blir aldri ubehagelige, og den foreløpige konklusjonen er at dette er en godt polstret bil.

De ulike utstyrsversjonene hadde ulike dekkdimensjoner fra forskjellige produsenter. Ingen av testsjåførene kunne registrere noen hørbar forskjell på Kumho-dekk i dimensjonen 235/55-19 og Continental-dekk i dimensjonen 255/45-20.
En avveiing
Kia ønsker å være litt mer sporty enn Hyundai, eller mer bestemt Ioniq – som nå er skilt ut som et eget navn på elbilsatsingen i konsernet.
Vi får nok en følelse av at EV6 er ørlite mer responsiv og kvikk i bevegelsene enn en Ioniq 5, men dette handler nok først og fremst om en PR-strategi for å skille merkevarene, dernest en morsom sammenlikning på en lukket bane.

Så når man sammenlikner de ulike EV6-versjonene, blir det primært en avveiing mellom litt bedre rekkevidde og ørlite mer plass og maks framkommelighet vinterstid. Det sportslige aspektet blir høyst sekundært.
Innvendig derimot, er instrumentpanelet mer førerorientert enn på Ioniq 5 - og det gir absolutt en mer sportslig følelse.
Den brede, liggende skjermen krummer seg en smule mot føreren. Det samme gjør designet på midtkonsollen. Her synes vi Kia har lykkes best av de to.
Logisk
Som alltid tar det litt tid å bli vant til alle betjeningsfunksjonene. Men det meste virker logisk og intuitivt, slik vi er blitt vant til på de øvrige Kia-modellene.
Head-up-displayet har såkalt AR (utvidet virkelighet), og spesielt knyttet opp mot navigasjon fungerer den veldig bra.
Bra hurtiglading
Foran kan setene justeres elektrisk og tilpasses de fleste kjøredyktige kropper. Forsetene har også en «ladestilling», der du kan vippe opp seteputen og legge ned seteryggen samtidig. En grei posisjon mens bilen lader.
Men det blir ikke mange minuttene med avslapping. EV6 har det samme 800-voltssystemet som Ioniq 5. Bilen skal dermed kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Ioniq 5 imponerte stort i denne øvelsen i sommerens store elbiltest.

Volumet reduseres
I baksetet er det enormt med plass. Og paradoksalt fører det oss over på bilens svakhet. Det vil si, én potensiell svakhet: Bagasjeplassen kan bli for snau for noen familier.
Med firehjulsdrift reduseres frunken – bagasjeplassen under panseret – fra 52 til 20 liter. Og med en ekstra høyttaler i bagasjerommet, reduseres volumet også der.
Minst i klassen
Vi har i skrivende stund ikke fått korrekte tall fra Kia, men basert på pålitelige nettsteder og spørsmål til Kia-representanter i Málaga, mener vi at bagasjevolumet uten høyttaler er 511 liter. Med høyttaler er det 490 liter.
Vi tipper kunder flest vil ende opp med firehjulsdrift og best mulig lyd, og totalt 510 liter bagasjevolum. Det er mindre enn konkurrentene. Med bakhjulsdrift og litt spinklere lydanlegg, blir volumet 563 liter. Det er middels.



Diskusjonen død
Ioniq 5 er eneste femseter i denne klassen som har skyvbart baksete. Da er det merkelig at EV6 ikke får det. Denne finessen kunne på de mest lastekrevende utfluktene hentet nærmere 100 liter fra den nevnte beinplassen i baksetet, som er særdeles generøs.
Det ville drept enhver diskusjon om bagasjeplassen i EV6.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Picassos fødeby
Den kupéformede taklinjen reduserer også bagasjevolumet i høyden. Konkurrenter som Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq har en mer stasjonsvognliknende fasong. Det gir en fordel i de heftigste lasteøvelsene.
Lanseringen av EV6 foregikk i Pablo Picassos fødeby. Man skal ikke så mange årene tilbake i bilhistorien før man finner noen modeller fra Citroën som bærer kunstnerens navn, og der spesielt den første utgaven var en spektakulær kreasjon.
Og hvis man skal trekke en parallell mellom Picassos verk og designet på EV6, så må det være at det er vanskelig å være likegyldig. Men gode egenskaper i spennende design har aldri vært feil.
Flere saker om Kia:
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Kia Niro EV starter på 379.900:
Skrur ned prisen på oppgradert Niro
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
-
Engelsk undersøkelse:
Flere feil med elbiler enn andre biltyper
-
Mer heder til Kia EV6:
Dette er årets bil i Europa
-
Avgjøres ved loddtrekning:
En heldig kunde vil få igjen hele kjøpesummen
-
Prøvekjørt: Kia Sportage
Har fått selvtillit til å utfordre sjefen
-
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
-
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
-
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
-
6 av 7 helelektriske:
Elbilene dominerer «Car of the year» i Europa
-
#4: Kia EV6
«Her får du mye familiebil og faktisk litt entusiastbil»
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
Akselavstand på over tre meter:
Taklinjen avslører hvem som lager denne stor-SUV-en