STORE BILER: Amerikanske Rivian lager i dag store SUV-er og pickuper, og de har noe Volkswagen vil ha.

Trenger programvaren:

Volkswagen dobler investeringene i Rivian

Volkswagen kjøper seg ytterligere opp i den amerikanske bilprodusenten Rivian. Det er ikke bilene de er ute etter, men teknologien.

Publisert

Volkswagen øker sin eierandel i amerikanske Rivian. Det er snakk om et kjøp verdt én milliard amerikanske dollar, som skal øke Volkswagens eierandel i selskapet, melder tyske Ntv.

VW investerte én milliard dollar i Rivian i fjor og har ifølge årsrapporten hatt en eierandel på 8,6 prosent i det amerikanske selskapet siden den gang.

Programvareproblemer

Kontantinnsprøytningene er en del av samarbeidet mellom de to selskapene. Volkswagen lovet i fjor å investere opptil 5,8 milliarder dollar. 

For Volkswagens del er dette viktig, da de vil få tilgang til Rivians elektroniske arkitektur, og produsenten håper dette vil bidra til å løse egne programvareproblemer. 

Samtidig vil milliardene fra Tyskland vil gi Rivian mulighet til å øke produksjonen og lansere en billigere modell neste år, noe som forventes å hjelpe merkets salg.

Volkswagen har slitt med problemer i sin interne programvareutvikling i årevis. Det har ført til gjentatte forsinkelser – blant annet for flere modell-lanseringer, noen med flere år. 

ID.1

Rivian, på sin side, har utviklet en egen programvare­arkitektur fra bunnen av, som gjør at de har full kontroll over hele kjeden. Det samme som for eksempel Tesla har hatt suksess med.

Det er ventet at den første modellen som blir utstyrt Rivian-teknologi, blir den elektriske småbilen ID.1, som Volkswagen viste fram som konsept tidligere i år. 

ID.1 skal bygges ved Volkswagens portugisiske fabrikk i Palmela. Målet er en startpris på 20.000 euro. Håpet er at teknologien fra Rivian kan bidra til å holde prisen nede.

Planen videre er at andre merker under Volkswagen-paraplyen, som Audi og Porsche, også vil ta i bruk teknologien. Og det vil kun være for biler med elektriske drivlinjer.