FOLKELIG: Med R2 tar Rivian steget inn den delen av markedet der volumet er stort.

Rivian-biler under 500.000

Amerikansk yndling med Model Y-konkurrent

Amerikanske Rivian kommer snart med en modell i det viktigste bilsegmentet av dem alle, men om bilen dukker opp i Europa er helt i det blå.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske elbilprodusenten Rivian har sålangt solgt en stor bil, i to versjoner: Pick-upen R1T og SUV-en R1S. 

Nå kommer to nye modeller som er betydelig mindre – men begge med de karakteristiske frontlyktene som har blitt Rivians signatur.

– Våre R1-flaggskipkjøretøyer fungerte som vårt håndtrykk med verden. Med R2 og R3 er vårt mål å være tro mot Rivians produktegenskaper, samtidig som produktene våre blir tilgjengelige for mange flere mennesker, sier sjefdesigner Jeff Hammoud, i en pressemelding.

R2 og R3 er basert på en ny plattform fra selskapet, som er tilpasset mellomstore biler. Deler av plattformen er formstøpt i større deler, og batteripakken er en del av strukturen og oversiden av pakken er også gulvet i kupeen.

Rivian sier dette er gjort få gjøre modellene så enkle som mulig å bygge.

CROSSOVER: Rivian R3 blir merkets minste bil.

Mellomstore

R2 er en mellomstor SUV og skal koste 45.000 dollar i USA, tilsvarende 468.000 kroner. Planen er at leveransene av R2 skal starte i første halvdel av 2026. 

Bilen er 472 centimeter lang, så å si det samme som en Tesla Model Y. Til sammenlikning er R1 hele 510 centimeter.

R3 kalles en «mellomstor crossover», er litt mindre, og skal koste mindre, enn R2. Det er foreløpig ukjent når R3 kommer på markedet.

Maks 480 km

Begge modellene skal bli tilgjengelig med to ulike batteripakker, hvor den største skal gi en rekkevidde på 480 kilometer.

Bilene har tre ulike motoralternativer: En motor og bakhjulsdrift, to motorer og firehjulstrekk og en toppversjon med to motorer på bakakslingen og en foran. Sistnevnte skal gjøre 0-100 på mindre enn tre sekunder.

I dag selges ikke Rivian i Europa, og selskapet sier det ikke er satt noen tidslinje for en eventuell introduksjon her.