HØYFREKVENT LYD: Slik lader Thomas Bergesen bilen sin. Det skaper trøbbel inne i rekkehuset.
HØYFREKVENT LYD: Slik lader Thomas Bergesen bilen sin. Det skaper trøbbel inne i rekkehuset.

Ladingen forstyrrer strømnettet:

Når Thomas lader bilen, lager mikrobølge­ovnen lyd

– Når bilen står på lading utenfor huset, hører vi en høyfrekvent lyd fra apparatene inne, spesielt fra lyspærene, mikrobølgeovnen, TV-en og fra takspottene, forteller Thomas Bergesen.

Publisert Sist oppdatert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELBILEIER</span>: Thomas Bergesen
ELBILEIER: Thomas Bergesen

For tre år siden kjøpte Thomas Bergesen i Stavanger en da fire år gammel Renault Zoe elbil for 145.000 kroner. Med på kjøpet fulgte veggboks og ladekabel som han bruker til lading.

Når han lader bilen utenfor rekkehuset, oppstår det han beskriver som en høyfrekvent lyd fra elektriske apparater inne i boligen.

Lyden bekreftes av elektrofirmaet som monterte veggboksen.

– Det genereres en høyfrekvent lyd når bilen lader, skriver elektrofirmaet i en uttalelse.

De avviser at det er noe galt med det elektriske anlegget i boligen, og at alt er normalt når bilen ikke lader. Lyden oppstår kun under lading.

Hodeverk

Bergesen har ikke opptak av lyden som oppstår i hans bolig. Men han mener denne videoen [se også nederst i saken], tatt opp av en annen Renault Zoe-eier, viser hva som skjer. På videoen lades bilen samtidig som kokeplaten er på.

– Dersom det er mye liv i huset, hører man ikke den høyfrekvente lyden. Men når man sitter stille i sofaen, hører man den, forteller han til Motor.

Thomas Bergesen forteller at lyden fører til hodeverk. Bilen må dermed lades når han ikke er hjemme, til nød på nattestid.

– Det er jeg som reagerer verst på lyden. Samboeren høres den også, men hun er ikke like brydd. Ungene på ni og 14 år reagerer ikke.

Fra apparater inne

Ladestasjonen er montert utenfor kjøkkenet i første etasje. Det er spesielt på badet, i gangen, på kjøkkenet og i dagligstua at lyden høres.

– Lyden kommer altså ikke fra selve bilen eller laderen, men fra elektriske apparater inne i huset, som mikrobølgeovnen og TV-en, og fra lyspærer og takspottene.

Han forteller at han har brukt samme lader til å lade en Nissan Leaf, uten at det har blitt støy.

Filter-problemer

En rekke sakkyndige har vært involvert. Strømleverandøren til Bergesen hevder det ikke er en feil fra deres side, mens produsenten av ladeutstyret mener å kunne dokumentere at det ikke er veggladeren eller ladeledningen som forårsaker støyen.

To forskjellige konsulentfirmaer i elektrobransjen antyder at et filter i bilen er årsaken til støyproblemene. Det ene konsulentfirmaet mener at problemene kan løses på en rimelig måte, og at bilprodusenten bør betale dette.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">2015-MODELL</span>: Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kjøpet av denne bilen kan heves, slik at Thomas Bergesen får tilbake alle pengene sine.
2015-MODELL: Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kjøpet av denne bilen kan heves, slik at Thomas Bergesen får tilbake alle pengene sine.

Forhandleren avviser

Bergesen kjøpte bilen av en annen privatperson, som kjøpte bilen ny av merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger. Bergesen har benyttet seg av muligheten i forbrukerkjøpsloven til å klage til merkeforhandleren og importøren av Renault, RBI Norge, og ikke til den private selgeren.

Merkeforhandleren og importøren har avvist klagen. De viser til at det er montert flere støydempende filtre i bilen, og at det dermed er gjennomført utbedring.

Merkeforhandleren Motor Forum hevder de også har testet bilen på andre ladere uten å ha registrert lydene. De påpeker dessuten at første eier av bilen ikke hadde noen problemer i de tre og et halvt årene hun eide den.

Klaget

Forhandleren Motor Forum hevder at det ikke er registrert tilsvarende klagesaker. Det er solgt 15.000 Renault Zoe i Norge.

Importøren av Renault viser på sin side til at Renault Zoe har alle godkjenninger, og at det må være en feil i strømnettet.

Bergesen holder fast ved at lyden fortsatt er til stede, og at utbedringsforsøkene ikke har hjulpet. Han tok saken til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet etter bilkjøp.

Forbrukerklageutvalget har nå gitt Bergesen medhold, og gjort vedtak om at han skal få heve kjøpet – og få kjøpesummen på 145.000 kroner tilbake.

De viser til at sakkyndige har dokumentert at det oppstår støy fra det elektriske anlegget i boligen når bilen lades utenfor. Forbrukerklageutvalget viser også til at det at en annen bil, en Nissan Leaf, lades uten støy fra samme lader, indikerer at feilen skyldes forhold ved bilen. Utvalget skriver dessuten i sitt vedtak at montering av flere støydempende filtre ikke har vært vellykket.

Anker saken

Thomas Bergesen er glad han fikk medhold.

– Jeg fikk bare «nei» fra forhandler og importør da jeg klaget til dem. Derfor er det fint at vi har en instans som Forbrukerklageutvalget.

Daglig leder Mauritz Eikeland ved Motor Forum i Stavanger uttrykker overfor Motor at han er overrasket over vedtaket.

– Mer kan jeg ikke si. Det er importøren som tar saken videre, sier Eikeland – og henviser Motor til RBI Norge.

Administrerende direktør Nils-Henrik Holmen hos Renault-importøren RBI Norge skriver i en tekstmelding at de ikke kommenterer pågående kundesaker. Han vil ikke svare på om saken ankes.

Vedtak i Forbrukerklageutvalget kan ankes inn for tingretten. Ved Sør-Rogaland tingrett får Motor opplyst at det nå er innlevert anke.

PS: Her er videoen Bergesen mener illustrerer problemet – men som altså ikke dreier seg om hans eget kjøretøy eller hus:

OMTRENT SLIK: Støy fra kokeplate mens en Renault Zoe lader, ifølge denne YouTube-brukeren.