STØTTER KRAVENE: Jean-Phillipe Imparato, sjef for Stellantis i Europa, justerer heller produksjonen enn å klage på nye EU-krav.

Stellantis: 

Vil kutte i fossil-produksjon for å nå utslippsmål

Snart slår nye utslippsregler for bilprodusentene i EU inn. Flere produsenter tar til orde for en utsettelse, det vil ikke Stellantis bli med på. 

Publisert

Stellantis er klar til å kutte i produksjonen av biler med forbrenningsmotorer neste år for å oppfylle EUs utslippsmål for 2025, i stedet for å betale bøter, sier gruppens Europa-sjef, melder Automotive News [for abonnenter].

Noen bilprodusenter, som BMW og Renault, har bedt om endringer eller utsettelser av de strengere CO2-reglene, som krever at 20 til 25 prosent av bilsalget skal være elbiler.

Markedsandelen for elbiler i EU var under 13 prosent fram til august.

Doble elbilandelen

Produksjonskuttene kan starte allerede 1. november, uttaler Jean-Philippe Imparato – som 10. oktober ble utnevnt til sjef for Stellantis' Europa-region, som inkluderer Eurasia og Tyrkia.

Stellantis er imot enhver utsettelse eller svekkelse av reglene. Avtroppende konsernsjef  Carlos Tavares sa på bilutstillingen i Paris 15. oktober at Stellantis vil nå målene.

Tavares mente at enhver utsettelse av de nye reglene vil føre til at europeiske bilprodusenter faller enda lengre bak teknologisk avanserte kinesiske merker.

For Stellantis' del innebærer det at selskapet må doble elbilandelen neste år. Det betyr, hvis elbil etterspørselen er som i dag, at den eneste muligheten til å oppnå målene, er å redusere produksjonen av biler med forbrenningsmotor.

Les også: Prøvekjøring av Opel Grandland

Store bøter

EUs regler som trer i kraft 1. januar, vil sette et samlet mål for CO2-utslipp fra bilparken på 95 gram per kilometer – ned fra  106,6 gram per kilometer i 2023, ifølge foreløpige data fra Det europeiske miljøbyrået.

Bilprodusenter som ikke når sine individuelle mål, vil stå overfor bøter på 95 euro per overskuddsgram per kjøretøy.

Stellantis består av merkene Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel/Vauxhall, Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep. Ram, Lancia, Maserati, Alfa Romeo og Abarth.

Har du lest disse sakene fra Motor?