FAMILIESTØRRELSE: Audi-sjef Harald Eibak viser fram Q6 e-tron på norsk jord. En bil som størrelsesmessig treffer midt i familieklassen, men prismessig noe over.

På norgesbesøk:

– Q6 tilhører neste generasjon elbil fra Audi

De første kundebilene av Audi Q6 e-tron kommer til høsten og importøren melder om god interesse, men merkets bestselger blir den ikke.

Publisert Sist oppdatert

Audi i Norge åpnet for bestillinger av Audi Q6 e-tron tidligere i år, lenge før noen av kundene fysisk hadde sett bilen, og de første leveringen er ikke før over sommeren. 

Men som ett av få land har den norske importøren fått tak i en førproduksjonsutgave som skal på en mini-turné i Norge. 

Første stoppested er Møller-gruppens splitter nye anlegg på Jessheim.

– Vi har merket stor interesse for Q6 e-tron, det er en av grunnene til at vi har fått en bil hit, sier Harald Eibak, direktør i Audi Norge.

Han vil ikke ut med noen ordretall, men sier de er så bra at Audi har prioritert å sende en bil. 

Q6 bygges på en ny dedikert plattform (lest prøvekjøringen her), kalt PPE, som er utviklet i samarbeid med Porsche. Noe som gjør at Porsche Macan, som også er rett rundt hjørnet (les prøve­kjøringen her), og Q6 deler mye teknikk og teknologi. 

– Dette er en viktig merkedag for oss, med Q6 e-tron er Q-familien komplett.

KJENT: Q6 e-tron er, naturlig nok, mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron i størrelse, og det er ikke vanskelig å se familielikheter.

Q6 plasserer seg naturlig mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron, både i størrelse og pris. Eibak tror fortsatt at det er Q4 som vil selge mest, fulgt av Q6 og Q8, enkelt og greit begrunnet med pris.

Proporsjoner

Startprisen til Q6 er 759.900 kroner, mens Q4 med Quattro starter rett under 500.000 kroner. Innstegsmodellen til Q6 har et batteri på 100 kWt (94,9 kWt netto), en rekkevidde på 619 kilometer og firhjulstrekk. 

Det er godt under billigste Macan, som starter på  876.839 kroner. Eibak sier den summen vil gi en svært godt utstyrt Q6. 

Samtidig er ytelsene noe høyere i Macan, 408 mot 388 hestekrefter. Den kraftigere SQ6 har 517 hestekrefter og en startpris på 949.900 kroner. For øvrig koster topputgaven av Macan Turbo fra  1.236.728 kroner, den har 639 heste­krefter. Eibak sier dette henger sammen med hvor merkene plasserer seg i markedet, og han er, ikke overraskende, veldig fornøyd med Q6. 

– Q6 tilhører neste generasjon elbil fra Audi, og vi mener bilen er perfekt proporsjonert i sin størrelse.

Til forskjell fra sine søsken er hjulene dratt lengre ut i hjørnene på Q6, og akselavstanden er så å si den samme som på den 13 centimeter lengre Q8, samtidig er Q6 like bred og to centimeter høyere.

Det gir god innvendig plass, med et bagasjerom som rommer 526 liter og en frunk på 64 liter.

NYTT: Med Q6 e-tron kommer Audi med et nytt interiør. Foto: MORTEN ABRAHAMSEN

Innvendig er det også et nytt førermiljø, selvsagt med mye skjerm, som støttes av en ny MMI-arkitektur og en «assistent» man kan prate med. 

– Stigende kurve

Eibak legger ikke skjul på at markedet i Norge i dag er vrient, og at en bil i størrelsen til Q6 har veldig mange konkurrenter. Han anslår et totalmarked på mellom 100.000 og 120.000 nye biler i år, som er noe helt annet enn de foregående årene, og mer likt situasjonen etter forrige finanskrakk i 2008 og 2009.

– Samtidig har vi en stigende kurve i et fallende marked.

Audi har så langt i år en vekst på seks prosent i et bilmarked som har falt 13 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Han trekker også fram at de kan by på mer framover i 2024. e-tron GT kommer med en kraftig teknisk oppgradering, lik den Porsche Taycan kommer med. I tillegg kommer arvtakeren til A6-modellen, den elektriske A6 e-tron, både i sedan-coupé og stasjonsvogn. A6 er basert på samme plattform som Q6.

FRUNKADELIC: Som alle gjennomførte elbiler har Q6 e-tron frunk. Den har også 800-volts teknologi, som gir høy ladefart.