FRISTELSE: Audi har begynt å vise bilder av kommende helelektriske Avant, altså en stasjonsvogn.

Dette er Audi A6 Avant e-tron:

Nei, stasjonsvogna er ikke død – nå blir ikonet elektrisk

Antallet elektriske stasjonsvogner kan i øyeblikket telles på en halv finger. Men i kulissene jobbes det med den gamle familiefrakterens renessanse.

Publisert

Det ekstreme fokuset på elbilenes lave rekkevidde og høye vekt styrker posisjonen til lavbygde biler med mindre bakkeklaring, bedre aerodynamikk og lettere hjul.

Altså mange av faktorene du ikke forbinder med en SUV, men kanskje med Audis kommende stasjonsvogn-stolthet: A6 Avant e-tron.

Få stasjonsvogner

Men la oss ta den kjappe opptellingen av elektriske stasjonsvogner først:

  • Porsche Taycan Turismo kan med masse velvilje kalles en stasjonsvogn, selv om du aldri vil høre ordet i Porsches egne lokaler. Så la oss si den utgjør en halv finger.
  • Og i den helt andre enden av prisskalaen: Kinesiske MG 5 ble varslet i fjor høst, og er definitivt en stasjonsvogn. Men fortsatt har vi ikke sett den på norske veier. Følgelig kan den heller ikke telles med.

Da står vi igjen med den halve fingeren. Men ikke lenge.

LAV LUFTMOTSTAND: Med bare 0,22 i såkalt luftmotstandskoeffisient, vil Avant markere seg helt i teten blant serieproduserte biler.

Lenge til ...

Audi Avant ble et stasjonsvognikon på slutten av 70-tallet. Nå har Audi renset modellen for alt som knyttes til fossilbasert framdrift, dyttet inn en batterielektrisk motor – to i versjonen med firehjulsdrift – og svøpt den i et design som antakelig vil utløse et skred av henvendelser fra pengesterke familier som lurer på når det åpnes for reservasjoner.

Til det er svaret noe à la: Vet ikke, men ganske lenge til.

RENESSANSE: Stasjonsvogna var helt ute, til fordel for SUV-ene. Men nå blir denne karosseritypen populær igjen.

Produksjonen av bilen vil ikke starte før i 2024, opplyser Audi. Og i kjent Audi-stil vil vi sikkert få hyppige drypp av diffus informasjon innen den tid. For eksempel bilder av interiøret. Og vi skal sikkert titte på maskerte biler både i Sahara og på Lapplands frosne vidder innen den endelige avdukingen.

Rekkevidde: 70 mil

For bilen du ser på bildene, er en såkalt konseptmodell. Det betyr at den produksjonsklare versjonen kan se ørlite annerledes ut, men neppe mye. Bilprodusentene er blitt flinkere til bevare troverdigheten i tiden fra konsept til virkelighet.

Under karosseriet kommer det nyheter som i høyeste grad forplikter:

  • Rekkevidde på opptil 700 km (WLTP), 270 kW ladekapasitet og 800 volt-teknologi. Det siste skal gi rundt 30 mil rekkevidde på 10 minutters lading.
  • 470 hester og 800 Nm på den heftigste versjonen vil gi en akselerasjon fra 0–100 på fire sekunder.