STORE LOKALER: Nio har satset på store showroom, som lokalet på Karl Johan i Oslo.

Hard konkurranse: 

Nio taper mer enn ventet

Den kinesiske bilprodusenten sliter med å generere profitt.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske Nio rapporterte et større tap enn ventet i første kvartal. Produsentens justerte nettoresultatet ble et tap på 4,9 milliarder yuan, rundt 6,37 milliarder norske kroner, ifølge Automotive News

Publikasjonen melder at selskapet har hatt en treg start på året, og at Nio i mars skrudde ned forventningen til leveringstallene.

Nio har støtt på flere problemer, som sterk konkurranse på hjemmemarkedet, mens utvidelsen i USA og Europa møter motbør gjennom straffetoll. 

Kutter utgifter

Fra starten i 2014 har Nio satset på premiumbiler, i tillegg til klubb-aktige utstillingslokaler, Nio Houses, som man blant annet finner på Karl Johan i Oslo. I tillegg har det vært store investeringer i batteribyttestasjoner.

Den senere tiden har selskapet strammet inn utgiftene, bremset utenlandsekspansjonen og kuttet jobber.

Les også:  Er Norge klar for kinesiske biler?

Endringene har bedret marginene. Bruttomarginen økte til 4,9 prosent i første kvartal, fra 1,5 prosent i samme periode i fjor.

I tillegg skal selskapet lansere et nytt merke, Onvo, som skal konkurrere med Teslas modeller.

Venter vekst

De første bilene skal leveres i september, og det ventes at Onvo vil bidra til lønnsomheten med et salg på 20.000 biler i måneden.

I mellomtiden fortsetter Nio å oppgradere eksisterende modeller og samarbeider med andre bilprodusenter om batteribyttenettverk.

Selskapet venter å levere 56.000 kjøretøy i løpet av andre kvartal, som skal generere inntekter på rundt 22,2 milliarder kroner, ifølge Nio.

I første kvartal falt leveransene til 30.053 kjøretøy, noe som i stor grad var i tråd med selskapets reviderte mål. 

I samme periode leverte Nio 175 biler i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, mot 121 gjennom de tre første månedene av 2023.