INGEN ERSTATTER: Stelvio og Giulia har vært lenge på markedet, forandringer i framtidsplaner gjør at nye utgaver ikke er klare.

Utsatt:

Modelltørke, igjen, for Alfa Romeo

Et magert modellutvalg har vært historien til Alfa Romeo i 15 år, og det er ingen umiddelbar bedring i sikte.

Publisert

Det var opprinnelig meningen at Alfa Romeo skulle ha erstattet de aldrende modellene Giulia og Stelvio, som ble lansert i henholdsvis 2015 og 2017. Disse modellene ble utviklet for så lenge siden at de ikke engang er tilgjengelige med hybride løsninger.

I en plan som ble laget i 2022 under tidligere administrerende direktør i Stellantis, Carlos Tavares, skulle Alfa Romeo kun lansere elbiler fra 2025 og gå over til 100 prosent elektrisk modellinje innen 2030.

Flere drivlinjer

Den planen ble skrotet tidligere i år, i stedet skal Alfa Romeo satse på både forbrenningsmotor og elektriske drivlinjer.

Tavares' etterfølger, Antonio Filosa, startet i juni. Han skal legge fram en ny strategisk plan i første halvdel av 2026.

Dermed har tidligere modellplaner blitt forandret, som altså betyr at det ikke blir noen ny Giulia eller Stelvio med det første, melder Automotive News.

Alfa Romeo Junior Veloce
Alfa Romeo Tonale

Det som er klart, at erstatterne skal plattformer som er tilpasset både elektriske og fossile drivlinjer. Det ble sagt av Alfa Romeo-sjefen Santo Ficili under presentasjonen av en oppgradert Tonale nylig.

Les også:  Stellantis gir opp målet om bare elbiler

Det betyr at det trolig ikke er før i 2027 det kommer en ny modell fra Alfa Romeo. Så sent som for ett år siden så det ut til at de ville være to nye modeller på veien innen den tid.

Dermed er den ferskeste modellen fram til det småbilen Junior, som kom på det norske markedet som elbil i år. I andre land er Junior også tilgjengelig som hybrid.

Ny retning

Den noe større kompaktbilen Tonale selges ikke lengre i Norge, etter at den var i salg fra 2022 til 2024, da som ladehybrid.

I tillegg finnes 33 Stradale, en sportsbil i meget høy prisklasse som skal produseres i et begrenset opplag.

Alfa Romeo 33 Stradale

Under Tavares regime i Stellantis var planen med Alfa Romeo å lansere større og mer eksklusive biler, blant annet som erstatninger for Giluia og Stelvio. Nå ser det ut til at merket skal ta en annen retning.

Les også: Prøvekjøring av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Ficili ønsker at Alfa Romeo skal konkurrere i segmentene for små, kompakte og mellomstore biler, og at store biler ikke er merkets «territorium», selv om det i 2022 ble uttalt at Alfa Romeo skulle utvikle en stor modell for å hjelpe merket med å vokse i det nordamerikanske markedet.

Til tross for en vekst med 37 prosent i salget i Europa i år, drevet av Junior, så er det magre tall. Til og med august hadde Alfa Romeo levert 41.200 biler i regionen.

I samme periode falt salget i USA med 30 prosent, til 4778 biler. 

PS: Tallene fra Norge viser en formidabel vekst i år, men det er fra forsvinnende få biler i fjor. Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken forteller om en økning på 533 prosent så langt i 2025, med totalt 19 biler, opp fra tre i fjor. 18 av disse er elbilen Junior.

Powered by Labrador CMS