Ingen bilprodusenter vil foreta det såkalte grønne skiftet raskere enn Alfa Romeo. Selv leker de seg med at «Alfa Romeo er raskest fra 0 til 0». Altså fra null utlippsfre biler til kun nullutslippsbiler.
Pluss:
Prestasjoner, særpreg, praktisk
Minus:
Pris, annenhåndsverdi, instrumentbetjening
Ambisjonen deler nok bilfolket på sedvanlig vis i den tiden vi er inne i: For noen er det viktigst at elbilene kommer. For andre er det viktigst at ikke bilene med forbrenningsmotor forsvinner.
For Alfa Romeo-entusiastene er selvsagt denne transformasjonen en tilnærmet krise. Få av dagens bilprodusenter er kraftigere forbundet med lyd og eksos og upolert kjøreglede.
Stadig voksende
Den grønne bilen du ser på bildet – en Stelvio Quadrifoglio – forvalter denne arven med stolthet, til tross for den naturlige utvanningen som følger med ulike eiere og diverse komponentdeling.
Fra og med 2021 er Alfa Romeo en del av det stadig voksende Stellantis-konsernet – som primært het PSA og besto av Peugeot og Citroën.
Og da vet også italienerne at framtiden er batterielektrisk.
Overgangen kommer sent, men skjer altså desto raskere. Allerede om et års tid kommer en liten SUV, i nært slektskap med årets bil i Europa, Jeep Avenger, Opel Mokka, Peugeot e-2008 og de øvrige Stellantis-bilene på denne plattformen (les mer om nykommeren her).
Bil vi vil elske
Men så skjer det mer spennende saker. Innen 2027 skal hele modellutvalget finnes i batterielektriske versjoner, og Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato akter ikke å fire på andre krav enn de opplagte, knyttet til motorer og girkasser. Det skal blant annet komme til uttrykk i en elektrisk Giulia – i 2025.
– Alejandro (Mesonero-Romanos, designsjef i Alfa, red.anm.) jobber med denne for øyeblikket. Vi skal lage en Giulia vi vil elske. Den må knyttes til fortiden uten å sette fremtiden i fare, sa han til britiske Car for en drøy måned siden.
Annonse
Ypperste tetsjikt
Hvis ryktene om 1000 hester stemmer, så er det i øyeblikket bare en Tesla Plaid som kan henge med i de klassiske øvelsene. Antatt rekkevidde på nærmere 80 mil er også klasseledende. Det samme er 800 volts ladeteknologi. Selv med lansering et par år fram i tid, vil dette være spesifikasjoner i ypperste tetsjikt.
Kjører fra det meste
– Spørsmålet er ikke om man skal bytte til elektrisk bil eller ikke. Dette skal ikke være tema. Spørsmålet for meg, er hvordan man skal få de rette kjøreegenskapene, sa Imparato – og presiserte at Alfaene ville skille seg ut fra de andre Stellantis-bilene på samme plattform.
Etter elektriske Giulia kommer elektriske Stelvio, bilen Motor har prøvekjørt med seksylindret bensinmotor og 510 hester. Regn med samme spesifikasjoner som med nevnte Giulia. Det betyr at den kjører fra det meste, men også låter som det meste – altså en elbil.
Annonse
Utsøkt balanse
Selv ikke entusiastene i Alfa Romeo vil klare å gjenskape den utdøende kombinasjonen av klassisk mekanikk og moderne teknologi som man finner i dagens Stelvio Quadrifoglio.
Med en særdeles godt utrustet forbrenningsmotor på 510 hester og en automatkasse som skifter gir på et millisekund, er den raskere enn de fleste elbiler.
Selv i en ganske kort og høy SUV, får man følelsen av en utsøkt balanse. Girhendlene bak rattet er som boomeranger, ikke som de små museørene man finner på mange andre biler med sportslige ambisjoner. Firehjulsdriften limer bilen til asfalten, selv med vinterdekk.
Kunstg lyd ...
Men det er først og fremst motorlyden som vil bli savnet. Den er vennlig og diskret brummende under hverdagslig kjøring, entusiastisk og glefsende når den motiveres.
Flere elbilprodusenter tilbyr kunstig motorlyd fra høyttaleranlegget. BMW har til og med gjort et poeng av at lyden er spesialkomponert av filmkomponisten Hans Zimmer. Vi er usikre på hvem resultatet er verst for: Den musikkglade, den bilglade – eller Zimmer selv.