En mann fra Finnmark kjøpte en ni år gammel Mercedes-Benz
Viano for 299.000 kroner. Helt fra før kjøpstidspunktet var det problemer med
de elektriske skyvedørene, som ikke virker slik de skal.
Kjøperen kjøpte likevel bilen, i den tro at bilforhandleren
skulle reparere dørene. Kjøperen mener det var bilforhandlerens ansvar.
Bilforhandleren har forsøkt å reparere feilen, men har
ikke klart det. Bilforhandleren har i ettertid avvist at det er deres ansvar,
fordi feil med skyvedørene er innenfor det som eieren må besørge av alminnelig
vedlikehold og reparasjoner. Reparasjonene de foretok, måtte kjøperen av bilen
se på som forsøk på ekstra service fra bilforhandlerens side, ifølge sistnevnte.
Dessuten mener bilforhandleren at dørene uansett kan
åpnes og lukkes manuelt.
Dokumentert
Bilen ble kjøpt av en merkeforhandler for to andre
bilmerker i 2017. Først nå, hele fem år senere, er konflikten avgjort av
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet
bruktbilhandel.
Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at feilen
ved skyvedørene var til stede helt fra før kunden kjøpte bilen, og at da er det
bilforhandlerens ansvar å reparere.
Når bilforhandleren ikke har greid det, må kjøperen få
heve kjøpet, mener utvalget.
I sitt vedtak skriver Forbrukerklageutvalget at selv om
skyvedørene kan åpnes og lukkes manuelt, er det en alvorlig mangel at den
elektriske funksjonen ikke virker.
De påpeker at tross flere års leting etter årsaken til
feilen, er den ikke blitt rettet. Bare på et drøyt år var bilen inne på
verksted åtte ganger.
– Det er usikkert om det finnes en fullgod måte å utbedre
feilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Bilforhandleren må ifølge vedtaket betale tilbake hele
kjøpesummen på 299.000 kroner. I tillegg må de også betale forsinkelsesrenter
helt fra høsten 2017, da bilen ble kjøpt, og frem til høsten i år.