FASET UT: Jaguar er midt i en storstilt omstilling, og alt av modeller som har vært til salgs de senere årene fases ut.

Ingen nye modeller:

Jaguar-sjefen: – Det har vært utrolig frustrerende

Jaguar sikter mot super-luksus, og snart finnes det ingen nye Jaguar-modeller på markedet, mens selskapet planlegger hvordan framtiden skal bli.

Publisert

Jaguar har lagt en strategi som er høyst uvanlig. Da de lanserte I-Pace i 2018 var selskapet forholdsvis tidlig ute med en en elbil. Siden har det ikke skjedd stort på den fronten. 

Og nå kommer det faktisk ikke til å skje stort i et års tid, i det hele tatt.

– Det har vært utrolig frustrerende – å si at vi skal gå over til elbiler, og deretter «ingenting», sier administrerende direktør i Jaguar, Rawdon Glover, til Top Gear.

Jaguar har nemlig bestemt seg for å satse helelektrisk, men i en høyere klasse enn tidligere, og modellene har blitt faset ut én etter én. Nå er det kun F-Pace som er i produksjon, en stakket stund til. 

Det betyr at Jaguar-forhandlerne ikke har en eneste ny bilmodell å selge neste år.

Veiskille

– Jaguar står ved et veiskille, sier Glover.

De kommende modellene skal inn i superluksus­segmenet, der for eksempel Bentley befinner seg.

– Vi bestemte oss for denne strukturen i 2021, men biler dukker ikke opp over natten, sier Rawdon.

Han er optimistisk og mener at Jaguar måtte gjennom en radikal endring, ellers ville de risikert å forsvinne. Målet er å finne tilbake til slik Jaguar en gang var.

Ta merket tilbake

– Vi må ta merket tilbake til den tiden da vi lagde vakre, ettertraktede biler, ikke i store mengder, og uten å ha et stort antall modeller i porteføljen. Inntil nylig hadde vi seks eller syv modeller.

Les også:  Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt

Rawdon mener tre modeller er nok.

– Med hver beslutning vi tar, spør vi oss: «Vil dette få folk til å tenke på Jaguar på den måten vi håper?». Hvis det ikke gjør dem villige til å betale 120.000 pund, gjør vi det ikke.

120.000 pund tilsvarer 1,7 millioner kroner i dagens valuta.

Hermès

For å få til en slik forvandling av merket, henter Rowden inspirasjon fra suksessrike luksusmerker. 

– Luksusmerker skaper irrasjonelle behov. Ingen trenger en Hermès-veske.

Det er ventet at «nye» Jaguar viser fram den første modellen til vinteren, og at de legger fram flere av sine planer i løpet av høsten.

Det er levert åtte nye Jaguarer i Norge i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I toppåret 2019, da I-Pace var på sitt mest populære, leverte merket 3262 biler i Norge.

Har du lest disse sakene fra Motor?