FEMSETER: Jac T9 EV kommer først som femseter, en toseters varebil vil komme etterhvert.
Foto: JAC
Nyttekjøretøy:
Pickup med det meste til 500.000
Det har vært tynt med elektriske pickuper som byr på det man forventer av biltypen, det prøver kinesiske Jac å gjøre noe med.
Mens personbilmarkedet nå har elbiler som tilfredsstiller de aller fleste behov, har det vært heller skrint med elektriske nyttekjøretøy.
Ofte har det vært slik at bilene i denne kategorien har manglet funksjoner som er etterspurt. Med Jac T9 EV får pickup-segmentet en farkost som har det meste.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Tåler bra med last
Nå skal det sies at Isuzu også er på vei med en pickup som har det som trengs, men Jac-en er betydelig billigere.
Som femseter vil Jac T9 EV koste fra 499.900 kroner. I tillegg er en utstyrspakke til en verdi av 63 000 kr inkludert i introduksjonsprisen.
En tilsvarende Isuzu koster 750.000 kroner.
Den norske importøren RSA, som også tar inn Isuzu, lister opp følgende spesifikasjoner på Jac-en:
- Firehjulsdrift
- 88 kWt batteri
- 330 km WLTP-rekkevidde (målt med 500 kg last)
- 288 hestekrefter/511 newtonmeter
- 2,3 tonn hengervekt
- 835 kg nyttelast
- Fem seter
T9 EV er basert på en rammekonstruksjon, med springfjærer og støtdempere, som skal sørge for at den takler solid med last på plan og henger.
Til høsten
Bilen har to motorer, en på hver aksling, og kommer med fem kjøremoduser: auto, eco, sport, off-road og snow. Off-road og snow sørger for best fremkommelighet.
T9 EV er 533 centimeter lang, 197 centimeter bred og 192 centimeter høy.
Lasteplanet er 152 centimeter langt, 159 centimeter langt og høyden er 47 centimeter.
Bilen har også familieelementer som Isofix på tre av fem seter.
Ladefarten er ikke all verden, 80 kilowatt, men det sies at ladekurven er jevn.
Jac T9 EV 4x4 ankommer Norge på sensommeren, skal være klar for prøvekjøring i løpet av september.
Modellen vil også komme som toseters varebil, her er prisen ennå ikke klar.
Har du lest disse sakene fra Motor?