MØRKT: Baklys som ikke er slått på i skumringen, er et vanlig syn, nå skal nye EU-regler gjøre at det ikke lenger er et problem.

Bli lys:

EU skrur på baklysene

Moderne lysteknologi fører til regelforandring.

Publisert Sist oppdatert

I mange år har det ikke vært påbudt å ha aktivert baklysene på bilene når det lyst. 

Nå melder svenske Vi bilägare at EU planlegger å gjøre om på en regel som ble innført i 2011, som sa at biler ikke var pålagt ha baklysene på om dagen. Dette var med tanke på strømsparing.

Bruker mindre strøm

Med moderne lysteknologi er ikke dette noe stort poeng lenger, nye lys bruker svært lite strøm.

Det norske regelverket følger EU, og Statens vegvesen skriver dette om baklysene:

«Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent. Som fører av bilen må du likevel sørge for å bruke riktig lys etter lysforholdene. Når du kjører inn i en tunnel, skal baklysene for eksempel være tent.»

Har tredd i kraft

Problemet med regelen fra 2011 er at det ofte gjør at bilene ikke kjører med baklysene på, selv om lysforholdene tilsier det. Dette kan være fordi bilisten ikke har stilt inn lysene riktig, eller at bilens lysteknologi ikke fungerer som den skal.

Nå skal EU har gjort forandringer.

Ifølge de nye forskriftene må alle biler som er typegodkjent i EU fra 22. september 2024 ha kjørelys og baklys aktivert samtidig, selv når lysforholdene er gode. Ved en lysstyrke på 7000 lux, som tilsvarer dagslys på en overskyet dag, eller mindre, må lyskombinasjonen være aktiv. En normalt lys dag har en belysning på rundt 10.000 lux.

Biler som er typegodkjent før 22. september 2024, kan fortsette å kjøre med baklysene av. Det skal imidlertid være fremmet et forslag om at ingen biler skal tillates solgt med baklysene av etter 2027.

Powered by Labrador CMS