NYE TALL: Forskjellene i utslipp mellom elbiler og fossilbiler er større enn tidligere antatt.
Foto: GEIR OLSEN
Ny rapport:
Elbiler har 73 prosent lavere utslipp enn fossilbiler
Livsløpsutslippet av drivhusgasser fra nye elbiler er 73 prosent lavere enn sammenliknbare bensin- og dieselbiler, selv om alle produksjonsutslipp regnes inn.
Det viser en ny rapport fra ICCT (International Council on Clean Transportation), en uavhengig, non-profit organisasjon som har forsket på klimaspørsmål i mer enn 20 år.
I land med høy andel fornybar i elektrisitetsmiksen – som Norge – er forskjellen trolig enda høyere, ifølge ICCT. Når kalkylene gjøres med utelukkende fornybar, er gapet på 78 prosent mellom de to bilkategoriene.
I forrige store ICCT-sammenlikning i 2021 var forskjellen 59 prosent mellom kategoriene, selv om tallene for hybrider og ladehybrider ikke er stort bedre enn sist.
Studien underbygger hovedpoenget til de som snakker elbilenes sak:
Hvis Europa skal gjøre utslippsreduksjoner av betydning fra transport, så er det de helelektriske bilene som er svaret. Dagens fossilbiler står for 75 prosent av utslippene i sektoren.
Bensin som diesel
Dette er hovedfunnene i ICCT-undersøkelsen:
Med EUs anslåtte energimiks for 2025-44 vil elbiler ha estimerte livssyklusutslipp av klimagasser på 63 g CO2e/km, mot 235 g CO2e/km for biler som går på bensin og etanol. Dieselbiler har omtrent samme verdier som de på bensin. Tallene gjelder bare CO2-utslipp fra eksosrøret: Utslipp fra drivstoffproduksjon er høyere enn fra elektrisitetsproduksjon med EUs gjennomsnittlige miks.
Elbiler har omtrent 40 prosent høyere produksjonsutslipp enn fossilbiler på grunn av batteriet, men disse tilleggsutslippene utliknes etter omtrent 17.000 km kjøring – altså et drøyt år med gjennomsnittlig kjørelengde i Norge.
Hvis man bare bruker fornybar elektrisitet blir det estimert at elbiler har livssyklusutslipp på 52 g CO2e/km, 78 prosent lavere enn bensindrevne biler.
Biler som kjører på dagens tilgjengelige naturgassbaserte hydrogen ble estimert til å ha livssyklusutslipp på 175 g CO2e/km, 26 prosent lavere enn livssyklusutslippene fra bensinbiler. Bare ved bruk av fornybar elektrisitetsbasert hydrogen, som fortsatt ikke er allment tilgjengelig i EU, er livssyklusutslippene omtrent som elbiler, 50 g CO2e/km (og 79 prosent lavere enn bensindrevne biler).
Utslippene fra hybrider er estimert til 188 g CO2e/km, mens ladehybrider får utslipp på 163 g CO2e/km. ICCT har standhaftig oppgitt dramatisk høyere utslipp fra ladehybrider enn de offisielle verdiene, basert på omfattende målinger av reell bruk og lading av ladehybrider.
Et hypotetisk scenario med et optimistisk opptak av avansert biodrivstoff i gjennomsnittlige bensin- og dieselblandinger, viser helt marginale reduksjoner i utslippene.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Raskere enn ventet
– Batterielektriske biler i Europa blir renere raskere enn vi har antatt, og vi forventer at de vil utkonkurrere all annen teknologi, inkludert hybrider og ladehybrider, sier ICCT-forskeren Marta Negri.
Norge er i en helt spesiell situasjon i dette skiftet, med stor andel fornybar i energimiksen og allerede en elbilandel på over 95 prosent i nybilsalget. Samtidig er Norge prisgitt trendene i bilindustrien globalt, ettersom vi ikke har egen bilproduksjon.
Fornybar-andelen i den EUs energimiks har steget fra 38 prosent i 2020 til 56 prosent i dag, og er forventet til 86 prosent i 2045.
Den utviklingen vil styrke elbilenes konkurransesituasjon ytterligere, parallelt med at fabrikantene i større grad vil få senket produksjonskostnadene på de elektriske bilene – i større grad enn det er ventet for de tradisjonelle fossilbilene.
Avviser industrien
ICCT har vært gjenstand for ganske intens fra deler av den europeiske bilindustrien, men mener at det er industrien selv som kommer med dårlig belegg for sine tall.
– Nylig har vi for eksempel sett ledende personer i bilindustrien som presenterer helt gale regnestykker for hybridene. Men slike livssyklusanalyser er ikke en øvelse hvor du bare kan plukke de tallene som passer deg, sier seniorforsker Georg Bieker i ICCT.
Han peker på at deres tall inkluderer utslippene fra både produksjon, resirkulering og bruk, i tillegg til at sammensetningen av energimiksen – og hvordan den forventes å endre seg – er regnet inn.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: