
Åge Martin ble overrasket:
– Bilselgeren sa ikke at bilen vår besto av to biler
I kjøpekontrakten sto det ingenting om at bruktbilen var oppbygd av to biler. Nå møtes kjøperen og selgeren i retten.
– Jeg har spurt. Men jeg har ikke fått vite hvilke komponenter som er fra den ene eller den andre bilen, forteller bruktbilkunde Åge Martin Natterøy-Sævareid.
For tre år siden kjøpte han og ekskona det som da ble annonsert som en seks år gammel Volkswagen Caddy av bruktbilforhandleren Etne Auto.
Prisen var 255.000 kroner.
Etne Auto er både bruktbilutsalg og verksted. De hadde forut for salget gjenoppbygget bilen med komponenter fra en bruktimportert svensk bil og fra en kondemnert norsk bil som hadde gått nesten 350.000 kilometer.
– Irriterende
Gjenoppbyggingen er godkjent av Statens vegvesen. Men i kontrakten står det kun at bilen som Natterøy-Sævareid og ekskona kjøpte, er bruktimportert. Det står ingenting om at bilen består av deler fra en annen bil med svært lang kjørelengde.
– Det er irriterende at jeg ikke vet hvilke komponenter som er fra hvilken bil, sier Åge Martin Natterøy-Sævareid – som også bor i Etne, i samme vestlandsbygd som bilforhandleren holder til.
Overrasket
Natterøy-Sævareid ble kjent med bilens forhistorie da han skulle bytte den inn i en ny bil hos en merkeforhandler.
– De skrev tilbake til meg på epost at med denne bilens historikk ville de ikke ha den.
Åge Martin Natterøy-Sævareid ble svært overrasket over tilbakemeldingen og begynte å grave i bilens forhistorie.
Han og ekskona viser til at en gjenoppbygd bil er mye mindre verdt, og de har krevd å få heve bilkjøpet – og få pengene tilbake.
Flere artikler om bruktbil:
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Får kritikk
I Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter i bruktbilhandelen – har de fått medhold.
Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak at Etne Auto har forsømt sin opplysningsplikt når de ikke har gitt kundene skriftlig informasjon om gjenoppbyggingen.
Slike vesentlige opplysninger har en næringsdrivende bruktbilselger ansvaret for å gi.
– Selgeren kunne enkelt ha sørget for at en så sentral opplysning ble gitt skriftlig, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at bruktbilkjøpet skal heves. Det innebærer at kundene skal få tilbake hele kjøpesummen pluss renter, mot at de gir bilen tilbake til Etne Auto.
– Ren forglemmelse
Bruktbilselgeren vil imidlertid ikke godta vedtaket og anker inn for tingretten.
– Bildet er litt mer nyansert, sier daglig leder og eier Ole Martin Grindheim når Motor ringer ham.
– Det som er klinkende klart, er at kundene visste om dette. Ekskona fikk muntlig beskjed ved kjøpet om hvordan bilen er oppbygd. Tabben fra min side er at jeg ikke anførte dette i kjøpekontrakten. Det var en ren forglemmelse.
Han forteller at han har tilbudt kundene å få bytte inn bilen for ca. 200.000 kroner, men at han ikke vil godta heving av kjøpet. Derfor tar han konflikten til tingretten.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?
I et skriv til forbrukermyndighetene hevder han også at gjenoppbyggingen ikke har noen bruksmessig betydning.
Han viser dessuten til at hvem som helst, også kjøperne, får informasjon om gjenoppbygningen ved å gå inn på nettsidene til vegvesenet og taste inn registreringsnummeret.
Byttet komponenter
Bruktbilselgeren har altså fått et vedtak i Forbrukerklageutvalget mot seg for ikke å ha opplyst om at bilen han solgte er bygget opp av to biler.
Nå hevder han overfor Motor at det ikke lenger er noen deler fra den kondemnerte norske bilen med en kjørelengde på nærmere 350.000 kilometer i Caddyen.
– Da bilen ble godkjent av Statens vegvesen, hadde den motor, gir og forstilling fra den norske bilen. Men etter at den ble godkjent og registrert – og før salget, byttet vi disse komponentene, fordi det var stor forskjell på kilometerstanden på den svenske og den norske bilen. Det ønsket vi ikke.
Kunden, Åge Martin Natterøy-Sævareid, er like klar på at han og ekskona uansett ikke ville kjøpt bilen dersom de hadde fått vite om gjenoppbyggingen.
– Det er jo ikke ulovlig. Gjenoppbyggingen er godkjent. Men bilen er dermed mye mindre verdt. Dessuten fikk vi ikke byttet den inn da vi prøvde. Merkeforhandleren ville jo ikke ha den.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!