BUKKENE BRUSE: En elektrisk Land Cruiser kan bli et ikon i Toyotas kommende tungvektklasse..

Innen 20 måneder:

Toyota kommer med tre elektriske tungvektere

Seks elbiler innen utgangen av 2026, har Toyota lovet. Nå er tre av dem klare. De tre siste blir trolig noen av deres mest ikoniske modeller.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Toyota vil offisielt ikke si noe om fremtidige modeller, men på siste ukes pressevisning i Brussel kom såpass med signaler at bildet begynner å bli klarere om hva som venter på elbilfronten fra verdens største bilprodusent.

MASTERPLAN: 6 elektriske i 2026.

For det første:

Det blir ingen forlengelse i Europa av bZ-serien. I Kina kommer bZ3C og bZ3X, blant flere. Hos oss vil de elektriske modellene få varianter av de innarbeidede modellnavnene vi kjenner – som Urban Cruiser og C-HR+.

For det andre:

De tre neste bilene skal alle være større enn bZ4X – og en av dem vil være en pickup.

Og dermed er det ikke all verden å velge blant, hvis Toyota skal være tro mot de to premissene.

I KØ: Toyota Hilux.

Konseptmodell

Toyota har vist frem konseptmodellen Land Cruiser Se, altså en helelektrisk versjon av deres største SUV.

De har laget en hydrogenutgave av pickupen Hilux, og lekte seg med en helelektrisk prototype ved en fabrikk i Asia allerede for tre år siden.

Og i SUV-segmentet mellom Land Cruiser og bZ4X finnes bare én global modell, nemlig storselgeren RAV4. Den kommer i fornyet utgave som hybrid i disse dager, en modell som på grunn av avgiftssystemet neppe blir tatt inn til Norge i det hele tatt.

Men en helelektrisk RAV4 vil være en selvskreven norgesfavoritt.

350 prosent i 2030

Elbilene står fortsatt bare for en liten brøkdel av det globale salget til Toyota, selv om de fort kan stå for over 80 prosent i Norge i år, når Urban Cruiser, C-HR+ og en fornyet bZ4X står i butikkene.

Langtidsvarselet etter at seks modeller er lansert innen utgangen av 2026, er en total elbilandel på 50 prosent globalt i 2030.

Det kan ikke skje uten at det kommer mindre biler enn deres minste elektriske per dags dato, nemlig Urban Cruiser.

– I øyeblikket er vårt fokus fra B-SUV-er som Urban Cruiser og opp, der elektrifiseringen har kommet lengre. Men vi ser jo at det begynner å komme noen potensielt konkurransedyktige intensjoner, som for eksempel ID.1, sier Toyotas europasjef Matt Harrison til Motor.

SNART NOE SMÅTT: Matt Harrison, Toyotas nummer to i Europa, slipper snart tre store elbiler. Deretter kommer de små.

På skjema

Men de mindre er ikke langt unna for Toyota, heller.

– Ser du for deg et sunt marked for elektriske småbiler i 2030?

– Det må det være, småbiler som Aygo, Yaris og Yaris Cross utgjør store volumer for Toyota. Ta regnestykket rundt våre ambisjoner om 50 prosent elbil i 2030: Vi er nødt til å ha funnet en løsning på elektriske småbiler innen da. Vi er jo på omtrent den tidsplanen vi har kommunisert de siste 3–4 årene, og den planen har hele tiden lagt til grunn en kraftig vekst i elbilvolumet når vi nærmer oss 2030, sier Harrison.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: