1, 2, 3, 4 …: Tom Stiansen liker Tesla Model S. Dette er hans fjerde.

10-punktsjekken med Tom Stiansen:

«Vi er en Tesla-familie»

Alpin-verdensmester Tom Stiansen startet bilkarrieren med to godt brukte Mitsubishier. Nå er det bare Tesla som gjelder.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Tom Stiansen, programleder og eks-alpinist.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det har jeg ikke regnet nøye på, faktisk. Bompengeutgiftene er som regel alltid 500 kroner, forsikringen rundt 14.000 i året. Elbil krever lite vedlikehold, og drivstoffutgiftene er lave. Er rekkevidden god og ladeinfrastrukturen på plass, med et oversiktlig og forståelig instrumentpanel, er den uslåelig. Rekkevidden på min er rundt 60 mil om sommeren og 45 mil vinterstid, så sant du ikke presser klampen mot bånn på Autobahn i Tyskland.

Tom Stiansen (53)

  • Tidligere toppalpinist og verdensmester i slalåm (1997). Programleder for TV-realityserien «71 grader nord» siden 2006.
  • Gift med Hanne Eline Stiansen. To sønner, Tinus (23) og Bo (20).

Dette er min fjerde Tesla Model S. Jeg bestilte den første allerede i 2011, og måtte vente to år før jeg fikk den i 2013. Jeg hadde så stor tro på Tesla at jeg, etter å ha skaffet pengene til bilen, ville kjøpe Tesla-aksjer. Men det første og det andre meglerhuset jeg kontaktet frarådet meg i å investere i aksjen. Hadde jeg gjort det, har jeg siden regnet ut at jeg kunne hatt 108 millioner i banken og gratis bil nå.

Happy med kostnadene

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg har liksom ikke sett meg tilbake siden jeg fikk min første elbil i 2013. Jeg er happy med kostnadene, selv om noen av insentivene er tatt bort. Den siste bilen fikk jeg levert tre dager før merverdiavgift for elbil over 500.000 kroner ble innført.

Slapp på vaskelabben

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Litt slapp her på dette. Det er gjerne avhengig av været. Men jeg polerer vel kanskje en gang per år, og vasker både i vaskehall (om vinteren) og for hånd (om sommeren). Ikke børstevask. Rustbehandling er ikke aktuelt, min bil består stort sett av aluminium.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg bruker dekkhotell på Stabekk og kjøper nye dekk når de sier jeg trenger det. Tidligere har jeg selv byttet masse dekk, men ikke etter at jeg fikk Tesla. Det er egentlig ikke lagringsplass for dekk der vi bor. Da jeg hadde Passat – tre på rad – før jeg byttet til Tesla, oppbevarte jeg dekkene hos foreldrene mine. Men da de flyttet til leilighet, forsvant den muligheten.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– De siste 13 årene har jeg kjøpt ny bil, og regner med å ha den jeg har nå, i alle fall i 10 år. Den forrige – nummer tre – hadde jeg i syv år. Den gikk 170.000 kilometer. Den nyeste er snaut halvannet år gammel. Tesla slet med litt smårusk i starten, men nå er kvaliteten blitt mye høyere. Kona har en Tesla Model 3, en av sønnene mine har en Model 3 og faren min en Model Y. Vi er en Tesla-familie.

UT PÅ TUR: Med bilen full av utstyr.

Varme i ratt og seter

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Bilen min står ute på gårdsplassen, uten trekk.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Varme i ratt og seter, og god plass. Jeg har ofte med mange ski og skiutstyr, og windsurferutstyr om sommeren. Det er plass til tre brett og tre seil. Om sommeren kan jeg bruke skistativet på taket til det. Nå har jeg for første gang hengerfeste. Det kommer godt med. Masse sykler, dill og dall, kan plasseres på hengerfestestativet.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Min er koksgrå, heter det kanskje. Jeg er glad i grå biler, enten sølvgrå eller koksgrå, da synes ikke møkka så veldig godt. Svart og hvit er uaktuelt. Hvorfor ikke svart? Skitten synes altfor godt.

Ikke krisedårlig

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Tror ikke jeg har gjort noen krisedårlige bilinvesteringer. Men for all del, det koster å ha bil. Min første bil fikk jeg etter en typisk avtale med foreldrene mine. Mot at jeg ikke begynte å røyke, drakk moderate mengder alkohol og ikke kjørte moped, kunne jeg overta en Mitsubishi Space Wagon etter min mor. En to-seter, men det «løste» vi ved å plassere saccosekker i lasterommet. Deretter overtok jeg en Mitsubishi Galant Turbo etter faren min. Jeg har aldri sløst penger på bil. Da jeg sto på ski, fikk vi gunstige leasingavtaler gjennom Skiforbundet. Den siste, en Opel Astra, «døde» i en kollisjon i 1993 – samme år som Lance Armstrong vant VM-gull i Oslo.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er ikke så råflott på bil. Drømmer ikke om Porsche, rød Ferrari eller noe sånt. Det er altfor liten plass i den typen biler. Mine biler skal være praktiske, de skal fungere og ikke være altfor dyre. Jeg prøvekjørte en Lucid Air til to millioner eller der omkring. Det virket meningsløst. Det er jo bare en svær sedan.