FÅ KUNDER: Svært få kunder lar seg friste til å kjøpe Nio

Salgssvikt:

Nio har tapt én milliard i Norge

Nio selger under 10 biler i måneden til privatkunder. Så langt har den kinesiske bilprodusenten tapt 1 milliard kroner på satsingen i Norge.

Publisert

– Det kan ikke fortsette, sier An Ho, leder for Nio i Norge til bransjenettstedet Bilbransje 24.

I sommer skrev Motor at tapene for Nio i Norge var på trekvart milliard kroner. Nå er tapene oppe i 1 milliard kroner, etter at de store tapene har fortsatt inn i 2025.

Bilprodusenten selger knapt biler. I flere måneder i år har Nio solgt under 10 biler i måneden til privatmarkedet. 

Til og med august var det registrert 247 nye personbiler i Norge med Nios logo. Det er en nedgang på 54 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Flesteparten av Nio-bilene selges til næringsmarkedet.

Nio Norges sjef forklarer salgssvikten og de enorme tapene med hard konkurranse, og at for få kunder har kjennskap til Nio. Han avviser at de skal trekke seg ut av Norge.

– Mange tror vi er på gyngende grunn, og i ferd med å gå konkurs. Det er overhodet ikke tilfelle, sier Ho til Bilbransje 24.

Han understreker at Nio fortsatt har et langvarig perspektiv på Norge-satsingen.

PS: Nio håpet å selge rundt 500 eksemplarer av det billigere merket Firefly i år. Ho opplyser at det neppe blir mer enn cirka 200, og at dette skyldes tilgangen på biler.

Powered by Labrador CMS