Produksjonen starter opp ved deres fabrikk utenfor Charleston i Sør-Carolina, USA på høstparten, men de første bilene er ikke ventet til Norge før andre kvartal i 2024.
Da kommer de med prislapp fra omlag en million kroner – og opp.
KJEMPE: Volvo EX90 er 503 cm, veier fra 2818 kilo og kommer med 21-toms hjul som standard.
FOR STORFAMILIEN: Tre seterader og plass til sju er standard.
MINIMALISME: Aldri har en Volvo hatt færre knapper. Selv hanskerommet åpnes fra skjermen.
Sikkerhetsløft
Tross prisen er det en hyperinteressant bil.
Ikke først og fremst fordi den har stor plass og god rekkevidde.
Men den hever lista – i god Volvo-tradisjon – for hva moderne biler skal kunne gi oss på trafikksikkerhet.
EX90 kommer med en lidar-sensor montert inn i bilens taklinje. Sammen med åtte kameraer, fem radarer og 16 ultralydsensorer gjør lidaren EX90 til den sikreste bilen Volvo har produsert.
En lidar bruker pulserende laserlys for å måle avstand på en nøyaktig og pålitelig måte i høy fart, helt uavhengig av lys eller mørke; fotgjengere registreres på 250 meters avstand, bevegelser i et svart dekk på mørk asfalt 120 meter unna, i følge reklamen.
EX90 blir den første serieproduserte bilen fra et vestlig bilmerke som har lidar blant standardutstyr.
I praksis er det teknologi som kan skille mellom liv og død: I 80 km/t flytter bilen seg vel 22 meter i sekundet.
I dette beitet er den best på plass (655 liter bagasjerom) og eneste med tre seterader som standard.
Endelige WLTP-tall foreligger ikke, men Volvo lover rekkevidde nær 600 km og hurtiglading med makseffekt på 250 kW – som betyr 10 til 80 på rundt halvtimen.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.