HELT NY: Lite er gjenkjennelig på nye Hyundai Kona, som kommer i 2023.

Bilene vi venter på i 2023:

En gammel salgs­suksess blir helt ny

Modellen som for alvor markerte sørkoreanernes satsing på elbiler, fikk det den trengte aller mest til jul: plass.

Publisert Sist oppdatert

2023-versjonen av Kona blir hele 15 centimeter lengre, og 2,5 centimeter bredere – alt sammen på en plattform med seks centimeter lengre akselavstand.

Det betyr at den for eksempel blir ni centimeter lengre enn en relevant målestokk som Volkswagen ID.3.

Rekkevidde

Det er med andre ord en fullstendig ny Kona vi får presentert i 2023 – fem år etter at de første helelektriske versjonene kom til Norge.

Kona kan trygt kalles en suksess i Norge, selv om den ikke helt klarte å hamle opp med relevante konkurrenter som Nissan Leaf og VW e-Golf.

På rekkevidde var den overlegen de to andre, med svært gode resulater i rekkeviddetestene til NAF og Motor.

STØRRE: Får du nye Kona og denne lysstripen foran deg, så vet du at du har en 15 centimeter mer lengre bil enn tidligere å passere hvis du skal forbi...

Populær

Men fra forsetene og bakover – altså plassen i baksetet og bagasjerommet – var den ditto underlegen. Mange vil nok også mene at Hyundai har tatt seg litt for godt betalt for rekkevidden.

Kona ble uansett populær. Den var Norges 5. mest solgte bil i 2020, og 8. mest solgte i 2019. Ved inngangen av desember i år, lå den på 15. plass.

Litt svulmende

Foreløpig er det lite konkret informasjon som kommer fra Hyundai, bortsett fra bildene du ser her – og noen litt svulmende og omtrentlige formuleringer om diverse forbedringer.

Foreløpig vet vi ingen ting om rekkevidde, lading og motoreffekt. Det vi derimot vet, er at Hyundai vanligvis legger seg helt i tetsjiktet på disse elbilspesifikke områdene. Derfor har vi store forventninger til nye Kona.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.