REKKEVIDDENE: Audi Q8 likner gamle e-tron, men rekkevidden er kraftig forbedret.

Prøvekjørt: Audi Q8

Her har Audi gjort det eneste riktige

Det er vanskelig å se oppgraderingene som har gjort e-tron til Q8. Heldigvis. Man tukler ikke med en suksess.

Publisert

Pluss:

Kvalitetsfølelse, rekkevidde, kjørefølelse

Minus:

Instrumenter, motorlyd, stiv

LANZAROTE (Motor): Audi-entusiaster vil naturligvis protestere på vår vurdering av de visuelle endringene. På detaljnivå – og det er ofte der entusiastene befinner seg – ser man nå for eksempel et lysende lyktebånd også i fronten, slik moten krever.

Og man ser noen pynteting og noen nye dekaler som skiller modellene fra hverandre – og selvsagt at toppmodellen med den røde S-en på bakluka, har et par millimeter bredere skjermer.

Rekkevidde

Audi Q8

  • Pris fra: Kr. 658.100 (Q8 50), kr. 751.100 (Q8 55) og kr. 840.700 (SQ8) før merverdiavgift og eventuelle avgifter. Antatt utleveringstart andre kvartal 2023.
  • Q8 50/50 Sportback: 349/664 Nm, 0–100 km/t 6.0 sek, toppfart 200 km/t. Rekkevidde: 453/465 km.
  • Q8 55/55 sportback: 408 hk/664 Nm, 0–100 km/t 5.6 sek, toppfart 200 km/t. Rekkevidde: 539/556 km.
  • SQ8/SQ8 Sportback: 503 hk/973 Nm, 0–100 km/t 4.5 sek, toppfart 210 km/t. Rekkevidde: 487/505 km.
  • Samtlige har firehjulsdrift.
  • Lading: 89 kWt netto (95 kWt brutto) eller 104 kWt netto (114 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 150 kW (89 kWt) eller 170 kW (104 kWt), anslått ladetid 10-80 prosent 26 min (89 kWt) og 31 min (104 kWt).
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 491/194/163 (SUV) -162 (Sportback).
  • Bakkeklaring: 17,6 cm (kan justeres 7,6 cm med luftfjæring).
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 594 liter (SUV) og 555 liter (Sportback), pluss 62 liter frunk. 1800/75 kg.
  • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV.

Men for folk flest – og spesielt i de mørkere fargene – er Q8 en ørlite oppfrisket e-tron. Og lite er galt i det. Modellen som trolig ble tidenes suksess for PR-apparatet til Audi, gjennom porsjons­vise drypp av informasjon og bilder i nærmest det uendelige innen lansering, ble også en stor suksess i Norge. På denne tiden i 2020 var e-tron landets klart mest solgte bil.

Audi har gjort det eneste riktige med e-tron, heretter kalt Q8: De har forbedret rekkevidden.

Dette er i særklasse det mest etterlyste forbedringspunktet fra kundemassen. Og det skjer akkurat tidsnok til å gå inn i konkurranse med BMW iX og den kommende SUV-versjonen av Mercedes EQE uten at rekkevidden skal bli en avgjørende faktor.

Moms og vektavgift

Den utnyttede batterikapasiteten (netto) har økt fra 86 til 106 kWt på modellene 55 og S, og fra 64 til 89 kWt på 50. I kombinasjon med diverse tiltak for å bedre aerodynamikken – blant annet en grill som åpner seg og styrer luftstrømmen under bilen – har den offisielle rekkevidden økt med fra 32 til 44 prosent på de ulike modellene. Mer konkret:

  • Q8 55 har en rekkevidde på inntil 600 km, det er 32 prosent opp fra e-tron.
  • Q8 S har inntil 513 km, det er også 32 prosent opp.
  • Q8 50 – rimeligste modell med startpris 658.000 (før vektavgift og moms) – har inntil 505 km. Det er en økning på 44 prosent.

Bedre ladeevne

Også ladeeffekten har økt noen prosent. Fra 150 til 170 kW for den største batteripakken, og fra 120 til 150 kW på den minste. Audi påpeker at jevn høy ladeevne er viktigere enn korte ladetopper.

I rene tall, og under optimale forhold, skal disse forbedringene gi ladetid på henholdsvis 26 og 31 minutter fra 10–80 prosent.

VELDIG LIK: Lysstripen over Audi-ringene og litt andre detaljer skiller Q8 – på bildet en Sportback – fra e-tron. Men for folk flest er det vrient å se forskjell.

Effektmessig ligger Q8 på samme nivå som e-tron. Det betyr mer enn nok til daglig bruk, selv fra minstemann med 340 hester. Audi gjør et stort poeng av at bilen er blitt mer sportslig å kjøre.

Akslingen foran er blitt stivere, og stabilitet og styrefølelse skal ha økt med henholdsvis 10 og 20 prosent.

GAMMELDAGS: Interiøret ser bra ut med sine tre skjermer, men funksjonaliteten er ikke topp. Skjermen foran girspaken er lavt plassert og litt knotete å betjene.

Luftfjæring

Umulige tall å ettergå, og definitivt når man ikke kan veksle mellom en e-tron og en Q8. Men Q8 er definitivt stiv og stram.

Adaptiv luftfjæring og ulike kjøremodus skaper riktig nok en del nyanser i bilens oppførsel, men disse må nærmest tvinges fram under kontrollerte forhold.

BRA FOR TO: Q8 er blitt en langturbil, uten behov for så mange ladestopp. To sitter utmerket i baksetet.

På norsk asfalt og med svært edruelige farstgrenser, velger folk flest høyest mulig komfort i en bil som dette.

Og da sitter vi igjen med inntrykket av at Q8 faktisk er litt stivere og strammere enn vi kunne ønske.

ROMSLIG: Nesten 600 liter bagasjeplass pluss frunk på 62 liter, gjør Q8 til en solid familiebil. Hengervekt på 1800 kilo.

Et velkjent e-tron-fenomen er også til stede i bilene vi testet på Lanzarote: Ulelyd fra motoren. Riktig nok langt svakere enn de første e-tron vi kjørte, men fortsatt ikke fraværende, som i Mercedes og BMW. Vi la spesielt merke til lyden da vi forsiktig slapp opp gassen i 85–90 km/t.

Litt gammeldags

Interiørmessig var e-tron topp moderne da den kom. Men utviklingen går fort, og nyere Audier som Q4 og e-tron GT har andre – og bedre – betjeningsløsninger.

ULIKE KAROSSERIER: En Q8 SUV med to Q8 Sportback på hjul. Fargevalget og de små utstyrsdetaljene kan gi bilene ganske forskjellig uttrykk.

Tre skjermer og delikat belysning er en nytelse, rent visuelt. Men hyppig brukte funksjoner som klimaanlegget er lagt til den nederste skjermen, rett foran girspaken. Det kreves også ganske solide trykk for å aktivere knappene, selv om dette tilsynelatende ser ut som rene berøringsfunksjoner.

For liten skjerm

Ikke optimalt. Fordelen er at eksisterende e-tron-eiere kan betjene også en Q8 omtrent uten å miste blikket fra veien. Men en BMW iX er sikrere og mer intuitiv med sitt betjeningshjul i midtkonsollen og en høyt plassert skjerm.

AVANSERT: Kameraet projiserer et bilde på innsiden av døren. Ekslusivt, og etter en tid venner man seg til denne løsningen. Men skjermen er liten, og den sitter lavt.

På Q8 kan du også erstatte de utvendige speilene med kameraer som projiserer bildet til en skjerm øverst på døren. Det fungerer bra etter litt tilvenning.

Men vi synes selve skjermen blir for liten, og den sitter for langt ned. Lille Honda e har en bedre løsning her.

Bedre enn e-tron

Kvalitetsfølelsen i Q8 er derimot best i klassen – på nivå med BMW, og bedre enn siste generasjon Mercedeser. Det generelle komfortnivået er også svært høyt. e-tron hadde færre barnesykdommer enn mange andre da den ble lansert, og en oppgradert versjon blir alltid bedre.

Med andre ord: Q8 er en enda bedre e-tron. Og med forbedret rekkevidde er den moden for å jakte kunder som gjerne bruker nærmere en million på bil.