ET LEKKERT STYKKE: EQE SUV, her i AMG Line-eksteriør på 22-toms hjul, gjør EQ-rekka fra Mercedes komplett.

Bilene vi venter på i 2023:

Her kommer bilen på EQ-toppen

Mercedes har gjort mye riktig med bilene i sin elektriske EQ-serie. Ingen av dem har de gjort mer riktig med, enn den siste – EQE SUV.

Publisert Sist oppdatert

EQ-flåten er stramt og enhetlig regissert i design og prestasjon, fra menig­mann-store EQA og helt opp til overdådige EQS SUV.

EQE kommer i SUV-format med en nær optimal miks av fine SUV-proporsjoner, mæsje-luksus og moderne drivlinje.

26 cm kortere og mer trafikkhåndterlig enn storebror EQS, men med et vel så vellykket ytre design, fremstår den som et svært attraktivt alternativ for dem som handler bil i denne prisklassen.

VITALE MÅL: 486 cm lang og 168 cm høy, med akselavstand på 303 cm – og godkjent for å ta 1800 kg på kula.
STORSKJERM: EQE SUV kan fåes med hyperscreen-skjermen som strekker seg fra dør til dør, men da kan du vinke hurtig farvel til innstegsprisen.

Bare 4WD

Vi gjetter på startpris rundt 750.000 kroner, med nye avgifter av ymse slag, men minner om at tilvalgsmulighetene er så rikelige at innstegsprisen mest har akademisk interesse.

EQE SUV kommer i to varianter med firehjulstrekk, 350 og 500 4MATIC, begge med maksrekkevidde nær eller like over 550 km.

Bilen produseres også med bakhjulstrekk, men denne kommer i utgangspunktet ikke hit – selv om rekkevidden vil være noe bedre.

God på det meste

EQE SUV sklir inn i et konkurranselandskap der tysk premium dominerer, med Volvo EX90 som en potensiell utfordrer.

EQE skiller seg ikke ut i noen av underkategoriene i dette feltet; den har ikke sju seter, bagasjeplassen er mellom 520 og 580 liter (baksetet kan justeres i lengderetning), maks ladeeffekt er på 170 kW, og rekkevidden er ikke klasseledende.

Men den er bare marginalt bak konkurrentene i hver av disse øvelsene. Noen vil huske at slik allsidig toppklasse ga laurbærkrans i skøytesportens gamle allround-mesterskap.

Mercedes starter trolig norgesutlevering i løpet av sommeren.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.