NYTT INNSLAG: Q6 e-tron får en storskjerm tronende på dashbordet.

Bilene vi venter på i 2023:

Audi gjør klar for neste fase

Audis fjerde elbil blir den første som bygges på den nye PPE-plattformen. Det blir en mer sportspreget SUV enn forgjengerne, men de største endringene er på innsiden.

Publisert Sist oppdatert

Q6 e-tron kiler seg inn mellom Q4 og Q8, men ulikt forgjengerne bygget på MEB-plattformen kommer Q6 på den såkalte Premium Platform Electric, PPE – samme grunn­konstruksjon som Porsche skal bruke på sin elektriske Macan.

Plattformene er ganske like i struktur, men PPE gir muligheter for mer kraft. Toppversjonene av disse SUVene skal komme seg til 100 km/t på under fire sekunder.

NY PLATTFORM: Q6 e-tron og Macan kommer på PPE-plattformen.

Kjente variasjoner

Med to batteristørrelser (100 og 83,3 kWt brutto), tohjulsdrift eller quattro, S-Line og RS-utgave blir alternativene mange, og ganske i tråd med de vi kjenner fra Audis nyeste elbil-lanseringer.

Rekkeviddeanslagene er ulike. Den velinformerte, norske nettsiden Electric Has Gone Audi melder om inntil 580 km, mens TopelectricSUV antyder 600 km.

Den kanskje mest spennende endringen kommer inne i kupéen.

Da Audi presenterte debutmodellen e-tron med nytt navn (Q8 e-tron) og ny rekkevidde i høst, var det med helt marginale endringer i interiørdesignet og funksjonalitet.

Slik blir det ikke nå.

MINIMALISME: Færre knapper og renere linjer i det nye førermiljøet.

Et nytt indre

Q6 e-tron introduseres med et helt redesignet førermiljø – den første elbilen fra Audi med en stor, nettbrettliknende hovedskjerm, i et ellers mer minimalistisk miljø enn vi kjenner fra tidligere modeller.

Rapportene antyder at tilvalgsmulighetene øker, i tråd med at stadig flere funksjoner har digital tilgang og oppgraderingsløsning.

Bilen lanseres i andre halvdel av 2023, med markedsintroduksjon i 2024. Og i kjølvannet av Q6 kommer Audis første elektriske stasjoner, A6 Avant e-tron. Detaljene om denne er først klare i 2024, selv om en velutviklet konseptutgave har vært vist i Oslo.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.