NYE ID-ER: ID.7, eller Aero, blir den femte ID-modellen i Norge.

Bilene vi venter på i 2023:

VW strekker rekkevidde-strikken med ID.7

ID-rekka vokser seg lengre, og i 2023 kommer en modell mange har sett som en slags andre generasjon i serien. Med ID.7 får VW en bil med over 60 mil rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Bilen som Volkswagen ventes å presentere under den CES-utstillingen i Las Vegas i januar, har gått under prosjektnavnet ID.Aero.

Det er ventet at den vil bli hetende ID.7, men navnesystemet hos Volkswagen begynner å bli komplisert, fordi ikke alle modellene lanseres i alle markeder, noen kommer for eksempel bare i Kina.

Og når alle skal hete ID, er det snart for få tall til å opprettholde tysk orden.

STORVOKST: ID.7 er nesten fem meter lang, men nøyaktige mål er ikke oppgitt.
NY-KLASSISK FRONT: Bilen får en tversgående lyslinje øverst i fronten, mens frontfangeren nærmer seg ID.5 og nye ID.3 i designet.
SOM BAKEN: Lyslinjen i hekken avrunder stripen som går rundt bilen – med stiplete lyspunkter i dørhåndtak-høyde på siden av bilen.

Luftmotstand

ID.7 vises i Las Vegas, men får sin verdenslansering i Kina litt senere i vår. To modellvarianter skal produseres der. Bilene for det europeiske og amerikanske markedet lages i Tyskland, med oppstart i annet halvår 2023.

Så hva får vi?

Det ligger i Aero-navnet: Det smekre designet skaper naturlige referanser til Teslas Model S og 3. Med en såkalt luftmotstandskoeffisient på 0,23 blir dette den mest aerodynamiske bilen i ID-serien til nå.

Og det betyr igjen noe for rekkevidden.

Mer rekkevidde

Bilen får batteripakke på 77 kWt, som så mange andre av ID-modellene som er bygget på konsernets MEB-plattform, men denne er den første med rekkevidde over 60 mil. VW antyder 620 km etter WLTP-standarden på utstyrsvarianten som går lengst.

Det er litt vanskelig å si om den skal sammenlignes med S eller 3. Den havner antagelig midt mellom, både i størrelse og pris. På sine 22-tommers hjul er den mer høyreist, samtidig som VW tviholder på hovedtrekkene i ID-designet.

ID.7 stikker seg designmessig ut med en lyslinje som går rundt hele bilen i dørhåndtak-høyde. Det vil si: den har ikke utstikkende dørhåndtak, men opplyste berøringsflater.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.