Inntil videre møtes de nye elbilene i kompaktlassen fra Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel med flere) med noen store spørsmålstegn knyttet til rekkevidde.
I en serie gjennom jula presenterer vi 10 modeller som trolig kommer i løpet av 2023 – og som vi venter særlig spent på.
I dag: Peugeot e-308.
Pris: Vi antar startpris på ca. 390.000 kroner for SW (stasjonsvogn).
Konkurrenter: Opel Astra, og diverse kompakt-SUV-er med tohjulsdrift.
Batterikapasiteten (51 kWt) er nemlig i småbilklassen. Men Peugeot hevder at også forbruket blir som i en småbil. Med 12,7 kWt per 100 km, skal 308 krype over 400 kilometer.
Den mest interessante versjonen, stasjonsvognen, havner nok et stykke under 40 mil når man legger på det nordmenn flest ønsker av utstyr.
Litt avhengig av når konsernsøskenet Opel kommer på markedet med Astra stasjonsvogn, så blir 308 stasjonsvogn nummer to eller tre på det norske markedet med batterilelektrisk drivlinje i en folkelig prisklasse – etter MG5.
Porsche Taycan Turismo koster nok for mye for de fleste av oss.
Annonse
Lav vekt
Peugeot sier de har jobbet hardt med aerodynamikk og vektreduksjon for å få så lavt forbruk som mulig.
Med den nye vektavgiften som innføres fra nyttår, og som rammer de tyngre elbilene ekstra hardt, blir det ekstra viktig å holde vekten nede.
Innvendig er det ingen endringer på elektriske 308. Heldigvis.
308 har et overbevisende høyt nivå på overflater og materialer, og lesere av Motor vet at vi er begeistret for i-Cockpit-konseptet med det lille kompakte rattet og instrumentene over rattkransen.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.