NORGESBIL? Nio EL7 har på papiret de fleste kvaliteter nordmenn etterspør – pluss noen sterke bonusfaktorer.

Bilene vi venter på i 2023:

Tre faktorer skal gjøre denne til førstevalget

Den har størst bagasjerom, flest hestekrefter – og mulighet til å oppgradere med et batteri som gir nærmere 100 mils rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Nio har yppet seg på det norske markedet med den store SUV-en ES8. Nå velter de inn med stor tyngde – og stor troverdighet.

Den særdeles komfortable, men upraktiske, sedanen ET7 er allerede å se på veiene.

På vårparten kommer ET5, en farlig konkurrent til blant annet Tesla Model 3, Polestar 2 og BMW i4.

Bagasje og effekt

Men innen den tid – allerede i januar for de første kundenes vedkommende – vil vi se EL7 på norske veier. Dette er en SUV på 4,91 meter, bare fire centimeter kortere enn bilen som er målestokken for de fleste i øyeblikket – BMW iX.

Men med 653 hestekrefter og bagasjevolum på 658 liter, er den på papiret knusende overlegen alle konkurrenter i både en prestisjeøvelse og en praktisk øvelse.

BATTERIBYTTE: Muligheten til å bytte batteri på et par minutter, er unikt for Nio. Her fra den første batteribyttestasjonen, utenfor Drammen.

Rekkevidde

Og så er det selvsagt batteribytteteknologien. Bare Nio tilbyr dette.

Du kjøper altså en bil uten batteri – og abonnerer på batteriene. Enten et 75 kWt-batteri med rekkevidde på 394 km eller et 100 kWt-batteri rekkevidde på 514 km – ELLER et kommende 150 kWt-batteri som gjør at den store SUV-en vil nærme seg den magiske rekkevidden på 1000 km.

Nærmere 100

Startprisen på en EL7 uten batteri er i øyeblikket – før de nye avgiftene – på 629.000 kroner. Batterileien vil trolig ligge på rundt 1400 kroner i måneden for 75 kWt, rundt 2000 kroner for 100 kWt.

Ifølge Nio har 97 prosent av dem som har kjøpt den store SUV-en ES8, valgt muligheten for batteribytte. Med muligheten for en oppgradering til rekordlang rekkevidde på bare noen minutter, tipper vi dette tallet kryper enda nærmere 100 med den nye SUV-en.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.