Men innen den tid – allerede i januar for de første kundenes vedkommende – vil vi se EL7 på norske veier. Dette er en SUV på 4,91 meter, bare fire centimeter kortere enn bilen som er målestokken for de fleste i øyeblikket – BMW iX.
Men med 653 hestekrefter og bagasjevolum på 658 liter, er den på papiret knusende overlegen alle konkurrenter i både en prestisjeøvelse og en praktisk øvelse.
Annonse
Rekkevidde
Og så er det selvsagt batteribytteteknologien. Bare Nio tilbyr dette.
Du kjøper altså en bil uten batteri – og abonnerer på batteriene. Enten et 75 kWt-batteri med rekkevidde på 394 km eller et 100 kWt-batteri rekkevidde på 514 km – ELLER et kommende 150 kWt-batteri som gjør at den store SUV-en vil nærme seg den magiske rekkevidden på 1000 km.
Startprisen på en EL7 uten batteri er i øyeblikket – før de nye avgiftene – på 629.000 kroner. Batterileien vil trolig ligge på rundt 1400 kroner i måneden for 75 kWt, rundt 2000 kroner for 100 kWt.
Ifølge Nio har 97 prosent av dem som har kjøpt den store SUV-en ES8, valgt muligheten for batteribytte. Med muligheten for en oppgradering til rekordlang rekkevidde på bare noen minutter, tipper vi dette tallet kryper enda nærmere 100 med den nye SUV-en.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.