UHELL: Kinesiske Xiaomi har nettopp begynt med kundetestkjøringer på hjemmemarkedet. Ikke alle klarer å håndtere kreftene.

Pangstart:

Åpnet for prøve­kjøringer med et smell

Xiaomi har nettopp sluppet løs sin første bil på kundene, med blandet hell. Se film nederst.

Publisert

Det kinesiske selskapet Xiaomi har inntil nå laget elektroniske duppeditter til hjemmet som robotstøvsugere, mobiltelefoner, kamera og Air Fryer, neste steg på veien for selskapet er en bil.

Xiaomi SU7 er en elbil som ifølge selskapet skal komplettere mennesket, bil og smarthuset. I en melding fra selskapet er målet at kjøretøyet skal «redefinere teknologien til bilindustrien».

Og responsen er det ingen ting å si på. Ifølge CarNewsChina fikk selskapet inn 90.000 ordrer på 24 timer etter at de lanserte bilen i slutten av mars. Leveransene skal starte i slutten av april.

Influensere

Xiaomi har for øyeblikket 59 butikker i 29 forskjellige byer i hjemlandet der potensielle kunder kan prøve SU7. Bilen er rundt fem meter lang, har en batteripakke som de sier har en kapasitet på 150kWt som skal gi en teoretisk rekkevidde på 120 mil. 

SU7 kan leveres med inntil 663 hestekrefter. Det siste kan se ut til å være et problem.

Etter at det ble åpnet for prøvekjøringer etter lanseringen har det kommet en rekke dokumenterte tilfeller av sjåfører som mister kontrollen over kjøretøyet.

CarNewsChina mener noe av årsaken kan være at mange av disse sjåførene er «lifestyle influencers», altså unge folk som lever av å vise fram ting på sosiale medier, som tydeligvis ikke klarer håndtere den spreke elbilen. 

Det ser ikke ut til at uhellene har ført til skader utover kjøretøyene, men det er en litt uheldig pr-start med biler vingler inn i fortauskanter og andre kjøretøy. 

Dings

–  Det skal bli interessant å se hvordan markedsføringsguru Lei Jun, Xiaomis administrerende direktør, som klarte å få halvparten av Kina til å begeistre Xiaomis første elbil, håndterer denne situasjonen, skriver CarNewsChina.

De mener at strategien med å gi Xiaomis mange influensere, som tidligere har «testet» de elektroniske apparatene, muligheten til å testkjøre bilen, kan komme til å framstå som en mindre smart løsning. 

–  Å gi de lojale influencerne en 2,5 tonn tung, 5 meter lang bil med flere hundre hestekrefter under panseret, og late som om det er en annen dings å ha det gøy med, er noe som kan slå kraftig tilbake.

Det stilles også spørsmål om førerassistentsystemene er gode nok.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: