TESTING: Stellantis skal nå begynne å teste ut hvordan den nye teknologien virker på veien.

Ny teknologi:

Stellantis nærmer seg billigere og lettere batterier

Lavere kostnader og vekt er en viktig del av elbilutviklingen. Nå sier Stellantis at de er på sporet av en ny type batterier som byr på dette.

Publisert

Intelligent Battery Integrated System (IBIS) kaller Stellantis-gruppen den nye typen batteriteknologi de tester ut.

IBIS integrerer inverter- og laderfunksjonalitet direkte i batteriet, uavhengig av kjemi eller bruksområde. 

Stellantis sier denne arkitekturen støtter både vekselstrøm og likestrøm, og forsyner elektrisk energi direkte til motoren eller strømnettet, samtidig som den forsyner kjøretøyets 12 volts-nettverk og hjelpesystemer.

Billigere

Teknologien testes nå ut i en Peugeot E-3008, som er bygget på STLA medium-plattformen. 

Fordelen med IBIS er at systemet skal være kostnadseffektivt, og det skal kunne brukes i biler så vel som faste installasjoner.

Stellantis lister opp flere fordeler med IBIS sammenliknet med batteriene som de bruker i dag: 

  • Effektivitet og ytelse: Opptil 10 prosent forbedring av energieffektiviteten og 15 prosent effektøkning (172 kW vs. 150 kW) med samme batteristørrelse. 
  • Vekt- og plassbesparelse: Reduserer kjøretøyets vekt med inntil 40 kg og frigjør opptil 17 liter volum, noe som gir bedre aerodynamikk og designfleksibilitet. 
  • Raskere lading: Tidlige resultater viser en reduksjon på 15 prosent i ladetid, sammen med en energibesparelse på 10 prosent. 
  • Forenklet vedlikehold: Enklere service og økt potensial for gjenbruk av brukte batterier i både biler og stasjonære applikasjoner. 

Stellantis har siden 2022 samarbeidet med franske forskere, og planen er nå at Peugeoten skal ut på veien og teste teknologien i den virkelige verden.

Powered by Labrador CMS