FEIL MIKS: Stellantis, med blant annet Alfa Romeo i stallen, selger for mange biler med forbrenningsmotor.

Frykter kjempebot: 

Truer med å stenge fossilbil-fabrikker

Til tross for at EU firet på utslippskravene tidligere i år, mener Stellantis-sjefen at målene fortsatt er uoppnåelige.

Publisert

Europeiske bilprodusenter må selge flere elbiler for å kutte CO2-utslipp, ellers risikerer de bøter som en del av EUs innsats for å begrense effektene av klimaendringer.

Etter mye lobby-virksomhet ble det noe slakk på kravene nylig, men blant annet Stellantis frykter at det ikke er nok.

Ble lettere

Tidligere i år stemte Europaparlamentet for å gi bilprodusenter mer tid til å overholde nye utslippsforskrifter som trådte i kraft i 2025. I stedet for å oppfylle det nylig pålagte målet, et utslippssnitt på 93,6 gram CO2 per kilometer i bilparken i år, må bilprodusentene nå oppnå dette tallet som et gjennomsnitt over tre år, fra 2025 til 2027.

Europasjefen til Stellantis, Jean-Philippe Imparato, sier til Automotive News at målene fortsatt er uoppnåelige for mange bilprodusenter.

Imparato anlår at Stellantis kan ende opp med bøter på 2,5 milliarder euro, tilsvarende 30 milliarder norske kroner, innen «to til tre år».

Stellantis er eierselskapet til Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og Ram Trucks.

Kan legge fabrikker

– Vi må ta noen vanskelige avgjørelser, sier Imperato, hvis det ikke blir gjort noen regulatoriske forandringer i løpet av året.

Stellantis må enten doble salget av elbiler, noe som Imperato mener er umulig, eller kutte i produksjonen av bensin- og dieselbiler, for å forbedre drivlinjemiksen i flåten sin til fordel for elektriske.

– Jeg har to valg: Enten jobbe hardt for elbiler, eller så legger jeg ned forbrenningsmotorer og fabrikker som jobber med det.