BEDRE TID: Bilprodusentene som selger biler i EU får nå bedre tid til å møte utslippsgrensen.

Utsatt:

EU letter på utslipps­kravene

EU har gått med på å myke opp utslippskravene, etter påtrykk fra europeiske bilprodusenter.

Publisert

Bilprodusentene hadde på forhånd advart om at en håndheving av de opprinnelige målene ville ha resultert i bøter på inntil 15 milliarder euro. 

For å nå disse målene var produsentene avhengig av å selge flere elbiler enn de har vært i stand til så langt, melder Automotive News [for abonnenter].

Etter omfattende lobbyvirksomhet fra bilbransjen foreslo EU-kommisjonen å la bilprodusenter oppfylle målene basert på gjennomsnittlige utslipp i perioden 2025 til 2027, i stedet for kun i år.

Stort flertall

Endringen ble vedtatt med 458 mot 101 stemmer. Det var 14 som avsto fra å stemme.

I utgangspunktet var det slik at bilprodusentene som ikke klarte målet, måtte betale en bot på 95 euro per gram CO2 over grensen per kjøretøy.

EUs CO2-utslippsmål for 2025 var omtrent 15 prosent lavere enn nivåene som har stått siden 2021. Det ble anslått at bil­produsentene måtte selge minst 20 prosent elektriske kjøretøy for å komme seg under grensen.

I fjor var det en elbilandel på 14 prosent i Europas nybilmarked, men det har økt betraktelig i år.

Les også:  Beste elbilkvartal noensinne

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen har sagt at endringen vil gi europeiske bilprodusenter et «pusterom.»

Kvotekjøp

Volkswagen, Stellantis og Renault er de største vinnerne av endringen, ettersom de står for over halvparten av nyregistrerte kjøretøy i EU. Det var ventet at de ville få problemer med å overholde de opprinnelige  CO2 -kravene.

Selv om bilprodusentene potensielt kunne ha unngått store bøter ved å slå sammen salget med bilprodusenter som har kommet lenger i overgangen til renere energi, var det bekymring for at et slikt grep ville gagne aktører som Elon Musks Tesla og kinesiske produsenter uforholdsmessig mye.

Les også:  Tesla håver inn på at andre ikke klarer CO2-kravene

VW har uttalt at den lengre fristen fortsatt vil innebære en belastning i 2025.

Kritikere mener at bilindustrien har hatt sju år på seg til å forberede seg på 2025-målene, og at anslaget om 15 milliarder euro i bøter er sterkt overdrevet.