TRØBBEL: Northvolt skulle bli det europeiske alternative til kinesiskproduserte batterier, men det har ikke gått på skinner.

Flatt batteri i Sverige:

Sjefen går, Northvolt søker konkursbeskyttelse

Batteriprodusenten Northvolt trenger mer penger og ber om konkursbeskyttelse mens de leter etter investorer.

Publisert Sist oppdatert

Det svenske batteriselskapet Northvolt skulle være Europas svar på den kinesiske dominansen.

Nå ser det mørkt ut, kassa er tom.

Selskapet har nå søkt konkursbeskyttelse mens de prøver å stable mellom én og 1,2 milliarder dollar på beina, tilsvarende 11,4 milliarder kroner til 13,4 milliarder kroner, slik at de kan fortsette, melder Reuters.

«Northvolt AB og enkelte av datterselskapene deres har frivillig begjært om Chapter 11-reorganisering i USA», skriver selskapet i en pressemelding.

Målet er å «justere virksomheten og prioritere forpliktelser overfor kundene.»

Gigafabrikk i Sverige

Northvolt Ett, selskapets gigafabrikk i Skellefteå, Sverige, og Northvolt Labs i Västerås, Sverige, skal fortsatt være operative.

Mens Northvolt Germany og Northvolt North America, datterselskap av Northvolt AB med prosjekter i Tyskland og Canada, er finansiert separat og vil fortsette å operere som vanlig utenfor Chapter 11-prosessen.

– Dette avgjørende steget vil gjøre det mulig for Northvolt å fortsette sin misjon med å etablere en hjemlig, europeisk industribase for batteriproduksjon. Til tross for kortsiktige utfordringer, vil denne handlingen for å styrke vår kapitalstruktur gjøre det mulig for oss å fange opp det fortsatte markedsbehovet for elektrifisering av kjøretøy, sier  Tom Johnstone, midlertidig styreleder.

Sjefen slutter

Samtidig trer administrerende direktør og grunnlegger, Peter Carlsson, til side, men skal fortsatt sitte i styret og ha en rådgivende funksjon.

Northvolt har 6600 ansatte i sju forskjellige land. 

Problemene eskalerte tidligere tidligere i år da Volkswagen, selskapets største investor og største kunde gjennom Scania, fortalte at de ikke kunne fortsette å sprøyte inn kapital. Northvolt mistet også en kontrakt på 23 milliarder kroner fra BMW i juni.

Forsinkelser

Reuters sier selskapet har blitt hemmet av forsinkelser i leveranser til fabrikken og at de har slitt med å produsere tilstrekkelige mengder høy-kvalitets batterier. 

Den 18. november rapporterte Reuters at Northvolt hadde bommet på interne produksjonsmål og samtidig redusert produksjonen ved sitt battericelleanlegg i Nord-Sverige. 

– I etterkant kan vi si at vi var overambisiøse på tidsrammen for når vi kunne oppnå det, sier Carlsson om produksjonsmålet. 

Han sier målet nå er å få til høyere produksjon.

Northvolt forventer å ha en finansieringsløsning på plass i løpet av første kvartal i 2025.