FOSSIL FRAMTID: Luca de Meo, Renault-sjefen , ved elbilen Renault 4Ever for et par år siden. Nå skal stifter Renault, sammen med Geely, et eget selskap som skal drive med alt annet enn elmotorer.

Nytt selskap:

Renault og Geely går sammen om å lage forbrenningsmotorer 

Nylig meldte de store japanske bilprodusentene at de satser hardt på forbrennings­motorer i framtiden. Nå gjør Renault og Geely det samme, i felleskap.

Publisert Sist oppdatert

Horse Powertrain Limited ble offisielt opprettet 31. mai 2024, hvor franske Renault og kinesiske Geely eier 50 prosent hver.

– Dette markerer et viktig skritt i møte med de største utfordringene bilindustrien står overfor: avkarbonisering av veitransport, sier Luca de Meo, konsernsjef i Renault-Gruppen, i en pressemelding.

Målet er at de to selskapene i felleskap skal utvikle forbrenningsmotorer med «ultralavt» utslipp, i tillegg svært effektive hybridmotorer, noe han mener er avgjørende for framtiden. Hovedkontoret skal ligge i London.

– Gjennom Horse Powertrain kan Renault-gruppen oppnå globalt lederskap og skala i en sektor som representerer mer enn 80 % av vår virksomhet. 

Bærekraftig

Lik de japanske bilprodusentene Toyota, Mazda og Subaru meldte i forrige uke, skal dette oppnås gjennom en kombinasjon av ulike drivlinje­teknologier, som forbrenningsmotorer, lavkarbon e-drivstoff og hydrogen.

–  Horse Powertrain vil ha porteføljen, størrelsen og kapasiteten til å tilby de lavutslippsløsningene bilindustrien i morgen krever. Dagens lansering markerer et nytt kapittel innen bærekraftig mobilitet, og vi i Geely er stolte av å spille en rolle, sier Eric Li, styreformann i Geely.

Motorene skal leveres til en rekke bilmerker i Renault-gruppen, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, Nissan og Mitsubishi.

Milliarder

Horse powertrain skal ha: 

  • 17 globale fabrikker 
  • 9 kunder som selger biler i 130 land 
  • 5 utviklingssentre 
  • Rundt 19.000 ansatte 

De forventer rundt 15 milliarder euro, tilsvarende 170 milliarder kroner, i årlige inntekter, og en produksjon på cirka 5 millioner drivlinjer per år. 

Dette skal dekke hybridløsninger med lang rekkevidde, og motorer som bruker alternative drivstoff som etanol, metanol, LPG, CNG og hydrogen.