EFFEKTIVITET: Peter Rawlinson i Lucid mener man må finne rekkevidde på andre måter enn å bare øke batteristørrelsen.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Lucid-sjefen:
Mener dagens elbiler er elendige
Peter Rawlinson, avtroppende Lucid-sjef, mener mange av dagens elbilmodeller er bygd på feil strategi, og at det er noe av grunnen til at salget har stagnert.
Rawlinson mener mange av bilene har svært «dårlig rekkevidde» og er laget av «lavteknologiske, vanlige deler.»
Lucid lager store, og temmelig dyre, elbiler. Startprisen til Air er 950.000 kroner, og modellen kan koste opptil 2,7 millioner kroner. Samtidig er de svært energieffektive.
Til tross for at Lucid Air er nær fem meter lang og veier 2,3 tonn, har bilene et oppgitt forbruk på under 1,5 kWt per mil. Det er omtrent som en Tesla Model 3, og langt under biler som Lucid Air har som naturlige konkurrenter.
EFFEKTIV: Peter Rawlinson mener Lucid Air er den mest effektive elbilen på markedet.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Det gjør at Lucid Air har en rekkevidde på over 800 kilometer.
– Hvis du har en utrolig ladeinfrastruktur, trenger du ikke så mye rekkevidde; hvis du ikke har det, trenger du rekkevidde.
Han snakker først og fremst om britisk infrastruktur i intervjuet, men det gjelder nok for mange andre steder også.
Annonse
Feil strategi
– Akkurat nå har vi ikke pålitelig infrastruktur, og vi har ikke tilstrekkelig med biler med mye rekkevidde. Derfor er det en forferdelig opplevelse.
Rawlinson mener gatelading er vel så viktig som hurtiglading langs landeveien, ikke minst for alle som ikke har anledning til å lade bilen hjemme.
Rawlinson sier også at mange av de andre bilprodusentene har valgt feil strategi i elbilsatsningen, som har gjort at bilene blir for dyre.
Mens han sier Lucid har jobbet med å gjøre bilene mest mulig energieffektive, blant annet gjennom aerodynamikk, drivlinje og batteriteknologi. Lucid Air er også forholdsvis lett til å være en så stor bil.
Rowlinson trekker fram at større batterier også gjør at vekten bli så høy at det går utover kjøreegenskapene, i tillegg til at det krever enda mer råvarer.
– Hvis du går ned veien der rekkevidde er en funksjon styrt av batteristørrelse, er den eneste måten du kan oppnå rekkevidde på å sette i større batterier, og det vil koste mye mer.
Han tror dette vil fortsette en stund til, inntil produsentene begynner å tenke effektivitet, ikke bare batteristørrelse.
– Og dette er problemet. Dette er hele den feilaktige tankegangen. Teknologien vår gjør det mulig for biler å ha rekkevidde uten kostnaden av de batteriene.