IKKE TIL Å KJENNE IGJEN: Utgangpunktet for denne kreasjonen er en BMW M4, det er ikke lett å se.

Spesialbrygg:

Når en BMW blir altfor simpel

Alpina har nå blitt en del av BMW, men familien bak Alpina går sine egne veier og lager en svært eksklusiv variant av M4 kabriolet.

Publisert

Alpina ble grunnlagt i 1965 av Burkard Bovensiepen (1936–2023), og ble etterhvert kjent for å lage raffinerte versjoner av eksisterende BMW-modeller.

Samarbeidet ble over tid så tett at bilene med Alpina merket ble laget på samme produksjonslinje som BMW-modellene.

Samarbeidet opphører

Alpina ble samtidig sett på som et selvstendig bilmerke.

I 2022 kjøpte BMW merkenavnet Alpina, og selve samarbeidet mellom det to vil opphøre i løpet av 2025, slik at Alpina nå blir en avdeling som sorterer under BMW.

Det betyr ikke at familien Bovensiepen er ute av bilbransjen.

I sommer har Andreas og Florian Bovensiepen vist fram sitt nyeste prosjekt, Bovensiepen Zagato.

Det er en bil basert BMW M4 kabriolet, og designet av Zagato. Kabriolet-utgangspunktet virker rart, da Bovensiepen Zagato har tak, men ifølge BMW Blog er den opprinnelige strukturen beholdt for sikkerhet og godkjenning, og det gir mulighet for et spesielt Zagato-tak, med de klassiske bulene. Bovensiepen har laget mer enn 400 nye deler til bilen. 

KARBON: Bovensiepen Zagato har et karosseri i karbon, og den velkjente Zagato-takformen.

Karosseriet er i karbon, og med noen endringer i chassiset er vekten redusert med rundt 50 kilo, sammenliknet med donormodellen M4 Cabriolet.

Under karbonpanseret sitter BMWs S58 3,0-liters rekkesekser med twinturbo, trimmet godt opp fra en standard M4. Et redesignet innsugs- og eksosanlegg, nye turboer og et Akrapovič-eksosanlegg i titan gir 611 hestekrefter og 700 newtonmeter i dreiemoment. M4 har 530 hestekrefter.

Tidkrevende

Det betyr 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder og en toppfart på over 300.

Bilene lages og monteres på fabrikken Bayern. Hver bil tar over 250 arbeidstimer å fullføre.

– Det var en laginnsats drevet av spenningen rundt prosjektet, ideen om å lansere den første bilen til et nytt luksuriøst merke, og det faktum at vi samlet DNA-et til to familier. Når du kombinerer to DNA-er, bør resultatet bli et sterkere DNA, sier Andrea Zagato, tredjegenerasjons president i Zagato, i en presentasjon av bilen.

Les også: BMW for alle penga

Bovensiepen sier målet med kjøretøyet er å gi kundene «fine driving», blant annet gjennom et spesiallaget sportsunderstell med spesielle Bilstein-dempere og sofistikerte, smidde aluminiumsfelger.

Ombyggingen av den opprinnelige M4-en har resultert i en bil som har blitt nærmere fem meter lang, lengre enn en BMW M8 Coupe.

Høy pris

Innvendig er det eksklusivitet som dominerer, med Lavalina-skinn. Lavalina er håndbehandlet skinn som ble brukt i Alpina-bilene. Det dekker nesten alle overflater og krever 130 timers arbeid, 390 individuelle skjæringer og 1800 meter tråd. 

HÅNDLAGET: Skinnet i interiøret er framstilt for hånd.

Kundene kan velge mellom 16 skinnfarger, 45 Alcantara-alternativer eller bestille helt skreddersydde design.

Det antydes et produksjonsvolum på under 100 biler i året, og en anslått pris havner mellom 400.000 og 500.000 euro, tilsvarende 4.735.000 og  5.919.000 kroner etter dagens kurs. Og det er før norske bilavgifter. En BMW M4 kabriolet har en startpris på 1.842.500 kroner i Norge.

Levering av de første kundebilene er planlagt mot slutten av andre kvartal i 2026.

Powered by Labrador CMS