R-VERSJON: Nevera var i utgangspunktet mer en heftig nok, men nå Rimac lansert en råere R-versjon.

Her går det unna:

0-100 km/t: 1,72 sekunder

Den elektriske hyperbilen Rimac Nevera har blitt oppgradert, og ville rekorder ble enda villere.

Publisert

Rimac Nevera ble lansert i 2022. En elektrisk hyperbil med ekstreme ytelser.

Selskapet tok kjapt med bilen på lukket bane og satt en rekke rekorder knyttet til fart.

Nå har Rimac kommet med en litt hvassere versjon, Nevera R, som selvsagt har prøvd seg på de samme rekordene og slettet dem en etter en.

Ytelseshopp

– Da vi først introduserte Nevera, virket det nesten som om toppen av hyperbilytelse var nådd. På én generasjon hadde vi skapt et ytelseshopp som tidligere ville ha tatt flere tiår, sier Mate Rimac, grunnlegger og sjef i Rimac, i en pressemelding.

Les også: Verdens raskeste bil i revers

Nevera R har 2107 hestekrefter, mot 1914 i den tidligere utgaven, fra fire motorer.

Men det er ikke bare litt ekstra hestekrefter i R-utgaven. 

Aerodynamikken er forbedret med en fast bakvinge og en forstørret diffusor, som genererer 15 prosent mer marktrykk, samtidig som den aerodynamiske effektiviteten forbedres med 10 prosent. 

AERO: På hekken er det en ny vinge.
HESTEKREFTER: Nevera R har over 2000 hestekrefter.

Rekordlisten

Nye Michelin Cup 2-dekk skal redusere understyring med 10 prosent og øke sidegrepet med 5 prosent. 

Av 19 ulike nye rekorder er dette noen av høydepunktene:

  • 0–100 km/t: 1,72 sekunder (forbedring på 0,09 sekunder).
  • 0–200 km/t: 3,95 sekunder (forbedring på 0,47 sekunder).
  • 0–300 km/t: 7,89 sekunder (forbedring på 1,33 sekunder).
  • 0–400 km/t: 17,35 sekunder (forbedring på 3,96 sekunder).
  • 0–100–0 km/t: 3,32 sekunder (forbedring på 0,67 sekunder).
  • 0–400–0 km/t: 25,79 sekunder (forbedring på 4,14 sekunder).
  • Toppfart: 431,45 km/t.

Rimac Nevera R skal bygges i 40 eksemplarer, men en startpris på 2,3 millioner euro, tilsvarende 27,2 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS