EN BEDRE ID: Svein Tore Bergestuen mener han var en av de første Tesla-rytterne i landet. Nå triller han i en ofte fullstappet ID.4 GTX.

10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:

«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»

Arendalsuka venter med debattjamboree for politikere, byråkrater, konsulenter, fotfolk – og påvirkere. Vi har sjekket med en av de kjente rådgiverne, Svein Tore Bergestuen, hva han tenker om smart bilhold.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Kommunikasjonsrådgiver Svein Tore Bergestuen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Bilhold i mitt tilfelle dreier seg stort sett om strøm og kjøretid. Og forsikring. Jeg har vært litt uheldig og fått redusert bonusen. Den er på 970 kroner per måned med kjørelengde 12.000 kilometer. Bilen vi har nå, er en Volkswagen ID.4 GTX, ett år brukt – men så å si ikke brukt – da jeg kjøpte den for ett års tid siden. Jeg kjørte Tesla Model S – signaturmodellen – i gamle dager. Angivelig en av de 10 første i Norge som kjørte Tesla. Etter fem år byttet jeg til Audi A6 diesel.

Svein Tore Bergestuen (50)

  • Kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og forfatter. Har blant annet utgitt bok om VGs krigsfotograf Harald Henden (2018), som nylig gikk bort, og alpinistene Kjetil André Aamodt og Lasse Kjus (2012). Tidligere journalist, reporter, programleder i radio og TV – samt politisk rådgiver.
  • Kjent fra podkasten Tut & Mediekjør, som han er programleder for sammen med byrå- og forretningspartner Eva Sannum.
  • Fem barn fra fire til 24 år, de to yngste med sin nåværende samboer.

Når det gjelder ID-en, hadde jeg kanskje ikke så høye forventninger. Kjøreegenskapene er imidlertid meget bra, og så er det GTX, altså med firehjulstrekk. Det visste jeg ikke at fantes på denne modellen. Den har god rekkevidde, nesten som Tesla. 

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

JO MERE VI ER SAMMEN: Med barn på 4, 6 og 18 kan det bli trangt bak når skiposene skal dyttes på plass for påsketurene til fjells. Skiboks, kanskje…?

– Vi hadde i en periode to biler. En Nissan Leaf og den dieseldrevne Audi-en som vi brukte da vi skulle til hytta. Det går ikke å ha to biler. Det er altfor dyrt. Vi måtte erstatte (Audi) A6-en med firehjulsdreven nummer-én-bil. Det beste rådet er å være ærlig med seg selv, når det gjelder behov. Før i tiden hadde bil med følelse å gjøre. Vi må nok litt vekk fra den holdningen i dag. Foreta en analyse, ikke vær så forbannet jålete – hva er ditt egentlige behov?

Jeg trenger barneseter til de to minste (4 og 6) av mine fem barn. Med 18-åringen som ennå ikke har fått førerkort, blir det litt trangt. Vi har ikke skiboks nå. Det medfører et kjempeproblem. Dette er en slags liten SUV, men det er ikke plass til alle skiene når vi skal på hytta i påsken – selv om det er en åpning i midten av setene og kupeen er beregnet for det.

Kjentfolk om bilholdets gleder:

Gjør det selv

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Håndvask. Jeg liker å gjøre det for hånd, bruker høytrykkspyler, svamp, såpe og klut. Det er for dyrt å vaske bilen i automat. Vinterstid vasker jeg den litt for sjelden. Ikke polering. Det vil si, noen ganger når jeg lar et vaskefirma foreta rengjøringen innvending og utvendig. Ellers er jeg påpasselig med å ta «ting» med en gang. Da vi nylig var på fjellet, sneiet en bil borti vår slik at den ble påført noen riper. Vedkommende meldte seg, så da måtte jeg ta tak i forsikringssaken.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg oppbevarer hjulene i vår egen garasje og skifter alltid selv. Men det irriterer meg at jeg hver gang har glemt å merke hjulene, og at sommer- og vinterdekkene – foran og bak, til høyre og venstre – blir satt på forskjellig fra gang til gang. Jeg lærte datteren hvordan det skal gjøres da hun var 16 år. Det får være grenser for hva man skal betale for. Å bytte dekk tar kanskje tre kvarter av en time.

For lite kritisk

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Det gjør jeg vel ikke annet enn … jeg fikk historikken, servicehefte og diverse, gjennom selger hos Sandvika Bil avdeling Østfold. Denne hadde ikke gått noen kilometer verdt å snakke om. Det var vel omtrent kjøring til og fra butikken. Den var blant et større antall biler som ble kjøpt samtidig. Det var ikke så mye å sjekke. Alle biler må vel ha fem års levetid. Jeg vet ikke hvor jeg har det fra. Jeg er egentlig altfor lite kritisk og observant når det gjelder spørsmål ved kjøp av bil.

KRITISK BLIKK? Svein Tore Bergestuen fikk historikken og serviceheftet fra bilforhandleren – og slo til. – Jeg er egentlig altfor lite kritisk og observant når det gjelder spørsmål ved kjøp av bil, vedgår han.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– De siste 15 årene har bilene mine stått parkert i carport eller garasje. Nå har jeg garasje. 

Er det en, eller flere, bruks- og nytte­egenskaper bilen din MÅ ha (à la opp­varmet ratt, tilhenger­feste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Den må ha tilhengerfeste. Og tak-rail, som ikke er standard på denne bilen. Men det må jeg få på plass, slik at jeg får montert skiboks. Det må vi ha for å få med alt vi trenger til påskeferiene på hytta. Jeg har en app som skal sørge for oppvarming av bilen, og har id-en som skal matche den. Men jeg fikk den ikke til å fungere og ga det opp. Jeg må prøve igjen. Utover det savner jeg egentlig ingenting.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Svart er bra!

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

— Svart. Jeg er ikke så opptatt av farger, tror jeg. Denne, en Volvo XC60 jeg har hatt og Audi A6-en – alle er svarte. Den første Tesla-en var vinrød, fordi den var den fargen som var å få akkurat da. Ingen prangende farger. Det må være dempet. Ikke oransje, ikke rød. Så sant det ikke er en rød Porsche. 

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg kjøpte en for imaget skyld. Jeg hadde den fra rundt 2004 til 2008. En Jeep Cherokee, årsmodell tidlig 1990-tall. Rød, fordi den skulle være rød. Jeg drev med klatring, var klatrer, og holdt klatrekurs. Bilen sto til imaget, stilen og identiteten. Men det var en forferdelig bil rent økonomisk. Å skifte stag til blinklyset kostet omtrent like mye som en bruktbil. Før Cherokee-en var det min første bil, en Hyundai Accent. Kjøpt brukt i 2000. Jeg kalte den «Accident». Da levde jeg farlig.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har én bildrøm, det vil si, egentlig to. Og de er ikke av typen som stanses av lommeboka. Den ene er Porsche 911. Ikke en for gammel modell, slik at den ligner en gammel Volkswagen. Derimot en klassisk 1990-modell kabriolet. Den egentlige drømmen er Ford Mustang med kremhvite skinnseter fra 1960-tallet. Jeg har kikket etter den. Det fins mange muligheter, men den må være velholdt og kunne brukes som sommerbil. Men ikke en Corvette Stingray. Den er for harry. Drømmen er som for de fleste i min alder påvirket av amerikansk populærkultur fra 1950- og 1960-tallet, litt sånn James Dean-aktig.