BILTEKNOLOGI? Klatreren og forretningsmannen Ralph Høibakk har ikke falt for nye bilers mangslungne teknologi. – Jeg bruker ikke cruisekontroll, jeg følger fartsgrensen, sier han.Foto: TONE HØIBAKK
10-punktsjekken med Ralph Høibakk:
«Hver dag i bilen er en ny oppkjøring»
Ralph Høibakk rundet 88 år i sommer og fikk nylig fornyet førerkortet for tre år. Hver dag han sitter bak rattet i sin 15 år gamle Golf, later imidlertid fjellklatrerlegenden som om han med sensor i passasjersetet er oppe til ny oppkjøringsprøve.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Fysiker og klatrelegende Ralph Høibakk.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg har en Golf som er like gammel som det jeg er. Den er fossildrevet. Jeg tror det er en 2010- eller 2011-modell. 15 år gammel. Den har ikke gått all verden med hensyn til antall kilometer. Rundt 130.000. Delt på 15, det blir nær 9000 kilometer per år. Den hadde gått som prøvebil hos Møller Bil, og jeg kjøpte den som ny. Jeg er veldig godt fornøyd med den. Det er en utmerket bil, som sitter godt på veien.
Ralph Høibakk (88)
Fysiker, professor, forretningsmann – og fortsatt aktiv fjellklatrer. Utdannet sivilingeniør ved Norges tekniske høgskole i Trondheim 1962, avdeling for teknisk fysikk. Tok som 79-åring doktorgraden i matematikk ved Universitetet i Tromsø.
Har som fjellklatrer gjennomført en rekke bragder, blant annet førstebestigning av Trollryggen i Romsdalen i 1958. Deltager i den norske Himalayaekspedisjonen i 1964 og med i den første norske ekspedisjonen som besteg verdens høyeste fjell, Mount Everest, i 1985. En av få nordmenn som har besteget det høyeste fjellet på syv kontinenter.
Klatret for to år siden – som 86-åring – den klassiske ruten Den hvite stripa sammen med forfatter Jo Nesbø. Grunnla NorData og var senere administrerende direktør i Tandberg Data.
Min første bil var min fars gamle varebil. Det var i 1965. Jeg husker ikke hvilket merke det var, men jeg fikk den billig da han byttet til Mazda. Siden hadde jeg i mange år Volvo, en normal kassebil – Amazon – så Audi, en brukt Mercedes og BMW, før jeg gikk tilbake til Audi. Ettersom jeg bor i Oslo, brukes Golfen hovedsakelig til korte turer. De lengre dreier seg innimellom om kjøring mellom hytta i Sverige og hytta på fjellet i Norge, ved Hol i Hallingdal – og kanskje en jakttur til Sunnmøre.
Bilholdet koster mitt koster kanskje rundt 40.000 kroner i løpet av året. Bompenger utgjør en del, mellom 500 og 1000 kroner i måneden. Jeg fyller drivstoff for 1000 kroner noe mer enn en gang per måned. Forsikring er omtrent 1000, EU-kontroll annet hvert år – og skifte av hjul ved et verksted. Bilens avskrivninger … det er heller ikke all verdens mye.
Ja da, jeg ser på drivstoffprisene. De er lavere i helgene enn resten av uka. Jeg er ikke nok kostnadsbevisst, på den måten at jeg bare fyller i helgene. Jeg fyller drivstoff når jeg må.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned?
– Valget av min siste bil, Golf-en, var litt tilfeldig. Jeg hadde en Audi som hadde nådd slutten av sin levetid. Da fikk jeg en melding fra Møller om muligheten for å kjøre en prøvebil. Det er jo et slektskap mellom Audi og Volkswagen, og Golf-en virket sprek. Det går an å kjøre forbi andre biler over en ikke alt for lang strekning. Og den var komfortabel. Det var nok et impulskjøp. Jeg bestemte meg ganske raskt.
Jeg fikk tilbud om å kjøpe en e-Golf, men jeg syntes ikke den var like sprek som den Golf-en jeg har. Dessuten er jeg usikker på laderisikoen på vei til hytta. Istedenfor å sitte en time i lade-kø og drikke kaffe, er det deilig å kunne fylle tanken i løpet av noen minutter.
Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Jeg er ikke spesielt flink når det gjelder vedlikehold. Det blir ikke gjort regelmessig. Hvis jeg ser at det vil bli fint vær fremover, vasker jeg den utvendig – og konsekvent i vaskemaskin. Det skjer dessverre sjelden at den blir rengjort innvendig.
Annonse
BARE KJØRE: Ralph Høibakk har sjelden radioen på i bilen. – Det er viktig å være oppmerksom på veien og andre ting ved bilkjøringen. Jeg liker å kjøre bil, men i min alder blir reaksjonsevnen lenger og dårligere, sier han om å konsentrere seg om det viktigste bak rattet.Foto: TONE HØIBAKK
Utendørsbil
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Skift av hjul, fra vinter til sommer og sommer til vinter, får jeg gjort på et verksted. Hjulene oppbevarer jeg hjemme i garasjen. Det er veldig mye annet i garasjen, men det er plass til konas bil – Opel Grandland hybrid firehjulstrekker – pluss dekkene. Min bil må stå parkert utenfor garasjen. Svar på spørsmålet om hvor ofte jeg bytter dekk, og hvilket merke jeg velger, er enkelt. De på verkstedet forteller meg at «nå er profilen ikke dyp nok», og så videre. De gir meg råd, og så lytter jeg til rådene.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Sjekker historikken? Ja og nei. Jeg har lagt vekt på trygghet ved kjøp av bil. Volvo og tyske biler; jeg har tiltro til at de oppfyller mine krav til kvalitet og holdbarhet.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Bilen min står ute, det er en utendørsbil. Hvis jeg bruker den i byen i Oslo, parkerer jeg i parkeringshus. Men hjemme der vi bor og på hytta: ute!
Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Jeg bruker ikke cruisekontroll, jeg følger fartsgrensen. Golf-en har ABS-bremser, men jeg er opptatt av å håndtere bilen selv – ikke ved hjelp av ABS-bremsene. Det skal være jeg som kjører, og ikke elektronikken som overtar kontrollen. Bilen har hengerfeste, og vi har henger. Kona og jeg har stor glede og nytte av den.
Det hender veldig sjelden at radioen er på i bilen. Det er viktig å være oppmerksom på veien og andre ting ved bilkjøringen. Jeg liker å kjøre bil, men i min alder blir reaksjonsevnen lengre og dårligere. Når jeg sitter bak rattet, later jeg som om jeg har en sjåfør ved siden av meg – og at jeg daglig må kjøre opp til sertifikatet. Det er en liten lek jeg driver med. Menn tror gjerne at de er så veldig gode sjåfører. Jeg later som om hver dag i bilen innebærer en ny oppkjøring.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er svart. Jeg kunne ikke hatt rosa, men hadde en gang en Volvo med dyp gulfarge. Jeg har hatt en sølvgrå, også. Det er nok slik at jeg har søkt mot en farge der støv og skitt ikke synes så godt, slik at jeg slipper å vaske den hver dag.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Bil har jeg aldri sett på som en investering. Jeg liker som sagt å kjøre bil. Men jeg kjøpte en brukt Mercedes, det kan ha vært av prestisjegrunner, på 1970-tallet. I etterkant fant jeg ut at den antakelig hadde gått som drosje, og at noen hadde manipulert kilometertelleren.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Mens jeg var ung, hendte det at jeg prøvekjørte noen biler fra Volvo som var sportspregede. Jeg så jo på meg selv som en sportsmann. Men nei, jeg har ikke behov for å bruke så mye penger på bil. Jeg vil ha en god bruksbil, ikke et prestisjeprosjekt. Jeg vil være god venn med bilen min. Nå har jeg fylt 88 år og har akkurat fått førerkortet for ytterligere tre år. Jeg regner med at Golfen holder godt for årene jeg har igjen som sjåfør, og jeg vil gjerne kjøre den så lenge jeg kan kjøre. Og jeg vil ikke gå over til elbil. Jeg har akkurat lest en bok der forfatterne beskriver bivirkningen av elektrifiseringen, og den er at den medfører brenning av sistekilden – det vil si kull. Bruker vi mer strøm, brenner vi mer kull.
Samtidig hevder de at den er subsidiert med 640 milliarder over et antall år …